Recenzija – ‘Santa Barbara’: Glasni barbarizam prožet intimnim, ali sarkastičnim tekstovima

Istarski je bend Barbari kraj prošle godine obilježio na najbolji mogući način za glazbenike – novim albumom. Njihov je prvi album, „Monfiorenzo underground“, prošao odlično kod publike i kritike, a njegovu će uzlaznu putanju jednako uspješno (a moguće i uspješnije) nastaviti i „Santa Barbara“. Na album se smjestilo deset novih pjesama, od kojih gotovo svaka od njih donosi svježe Barbare u nekim novim aranžmanima i kvalitetnijim tekstovima.

Album otvara Ma nema veze i svojom žestinom, ali i tekstom odmah nagoviješta u kojem će se smjeru razvijati ostatak albuma. Do izražaja odmah dolazi glas, karakter i karizma Barbare Munjas (a ni ne vidite je!). Odmah je možete zamisliti kako divlja pozornicom i osvetnički prijeti bivšem  koji joj je slomio srce. Na nju se nadovezuje Bilo je lijepo, ali tu do izražaja, bar što se teksta tiče, dolazi jedna nježnije, krhkija žena. Prvi put na albumu čujemo i prizvuke bluza koji se miješaju sa sjajnim bubnjanjem Gorana Salvije, inače novog bubnjara Barbara. Treća je numera „Santa Barbare“ Magnetizam, pjesma koje me na prvo, ali i svako sljedeće slušanje podsjeća na glazbu srpskog pop punk/power pop sastava Oružjem protivu otmičara. Uz drukčiji, punk-rock zvuk, ova se pjesma i tematski donekle odmiče od prijašnjih dviju. Glavna je tema i dalje ljubav, ali je pristup drugačiji – ovoga puta ne pratimo priču prošle, nesretne ljubavi već one koja ima itekako optimističnu budućnost. Ta je pjesma i brža od prethodnih, a zbog izuzetno pamtljivih stihova refrena (s naglaskom na „Poljubi me“), ova bi se stvar mogla dosta često vrtjeti na radio postajama i postati hitom.

Mirnije počinje Bog (Laku noć), ali već na prvom refrenu dolazi do eskalacije zvuka i Barbarina glasa, dok u instrumentalnim dijelovima treba istaknuti vrlo dobre gitarske riffove. S obzirom na to da se kroz pjesmu dosta često provlači njen naslov čime automatski postaje vrlo lako pamtljiva, i ova pjesma ima potencijal postati jednom od omiljenijih kod publike i vjerojatno izvođenijih na koncertima. Noge II sljedeća je na popisu, a u početku je karakterizira funky prizvuk. Osobno, to je prva pjesma koju mogu opisati kao dosadnu, no to je, dakako, samo moj subjektivni dojam. Relativno je melodijski nezanimljiva (izuzev možda zadnjeg dijela koji je živčaniji, zanimljiviji i glasniji), a osim što se pri kraju refreni pjevaju prigušenije, ne ostavlja neki značajniji dojam. 4, mirnija i tiša pjesma, u prvi plan još jednom stavlja Barbarin vokal, ali i njenu vještinu pisanja tekstova i njihovih usklađivanja s popratnom glazbom. Treba istaknuti kako je na ovom albumu glazbu uz Barbaru potpisao i Alen Bernobić, dok su sve aranžmane zajednički aranžirali Barbari.

Jako je vješto napravljen i raspored pjesama na albumu pa tako nakon mirnije 4 dolazi bluzovska I šta ćemo sad. Po mome mišljenju ta pjesma ulazi u skupinu najboljih dosad izdanih Barbarskih pjesama. Zanimljiva je iz nekoliko razloga, a prvi je njen dvosmislen tekst koji se može protumačiti i kao opjevavanje situacije nakon što je dvoje ljudi (ne)slučajno provelo noć zajedno, ali i kao otkrivanje preljuba u dugoj, stabilnoj vezi. Moguće je i da sam u potpunosti u krivu, ali je upravo to draž ove pjesme. Uz tekst, ova je pjesma i totalno drugačija od svih prethodnih pjesama s albuma, ali i pjesama koje danas vladaju našom scenom. Ne mogu zamisliti ni jedan drugi hrvatski bend koji bi ovu stvar svirao ili pjevao (eventualno Jinxi) i to smatram još jednim velikim plusom Barbara.

Mirnije ritmove prekida Demon, pjesma koja vas tjera da se mičete i koja je najviše u stilu pjesama s prošlog albuma poput Patološkog lažljivca. Nesumnjivo će se na koncertima na toj pjesmi skakutati i plesati dok će vas Biserje pred svinje, sljedeća na albumu, u početku podsjetiti na teksaške zvukove. Primjetna je ponovno blues nota, ali i puhački instrumenti za koje su najzaslužnije Tri gracijeJovana Joka, koja je snimala bariton saksofon i na „Monfiorenzo underground“, Weronika Partyka i Petra Horvat (obje su odsvirale tenor saksofon). Veliko je finale albuma prepušteno Bluzu jedne kćeri, pjesmi koja zaokružuje „Santa Barbaru“ kako tematski tako i glazbeno. Najveća je prednost te pjesme njena gradacija i dugi, izvrsni instrumentalni dijelovi koje će biti posebno zanimljivo čuti uživo na koncertima.

Produkcijski je album bolji od prethodnoga (premda je i prethodni bio na zavidnoj razini), a tome je sigurno doprinio i producentski duo Marko Kalčić i Alen Bernobić. Prateći je bend (uz ranije spomenute članove, tu su još i Dino Kalčić, Ivan Benažić Benza i Luka Berić) siguran, uigran, a glazbeno varira od bluza i funka sve do punkrocka. Alfa i omega Barbara, Barbara Munjas, nastavlja oduševljavati svojim prepoznatljivim glasom i stilom pisanja, vrlo odvažno progovarajući o intimnim, ljubavnim temama na pomalo sarkastičan i poprilično ironičan način. Moram priznati kako mi je jako drago što Barbari postoje i što nastavljaju biti drugačiji i autentični u moru bendova koji nakon što pronađu dobitnu formulu jednostavno nastavljaju štancati pjesme po njoj. Jako se veselim i koncertnoj promociji „Santa Barbare“ jer sudeći prema dosad viđenim koncertima Barbara, odgovorno tvrdim kako ne možete biti ni upola svjesni koliko vam se sviđa ono što sviraju i rade dok to ne vidite i čujete uživo. Ako mi još uvijek ne vjerujete, možete otići na njihovu internetsku stranicu i skinuti novi album besplatno jer oni ne stvaraju pjesme kako bi ih isključivo prodali, već kako bi izrazili svoju ljubav prema glazbi, a svima nama omogućili da uživamo u njoj.