Sanja Tropp Frühwald: “Kliker festival radi na razvoju suvremene plesne umjetnosti za mladu publiku”
U Varaždinu je u ponedjeljak, 24. listopada, počeo Kliker festivala koji će do kraja tjedna malim i velikim Varaždincima nuditi predstave suvremenog plesa, radionice, filmove i raznolike instalacije. Povodom početka festivala razgovarao sam sa Sanjom Tropp Frühwald, plesačicom, koreografkinjom te umjetničkom voditeljicom Kliker festivala i organizacije VRUM.
Za početak, možeš li nam opisati Kliker festival?
Kliker festival je festival plesa, pokreta i igre za mladu publiku, znači za sve od 0 do 99 godina (smijeh). Festival se bazira na programaciji suvremenog plesa, izvedbene umjetnosti i suvremenog kazališta. Ovogodišnji varaždinski Kliker festival je na neki način transformacija Dana suvremenog plesa u Varaždinu u jednu novu festivalsku formu koja je vezana za rad platforme Kliker, nacionalne platforme koja se bavi razvojem suvremene plesne umjetnosti za mladu publiku i sa mladom publikom.
Kako je došlo do toga da Dani suvremenog plesa nakon sedam izdanja postanu Kliker festival?
Mislim da je to logičan razvoj. Umjetnička organizacija VRUM, začetnik i organizator DSP-a u Varaždinu, zadnje je dvije godine koordinator Kliker platforme i velika se količina naših aktivnosti polako, ali sigurno okrenula prema mladoj publici, razvoju mlade publike, produkciji autorskih radova namijenjenih djeci i mladima te temama koje su za djecu, mlade i studente u ovom trenutku važne. S druge strane zato što smo osluškivali bilo varaždinske publike, slušali smo feedback naših gledatelja i zaključili smo da je to moment na koji bi se rado ove godine fokusirali i posvetili tome pažnju koju ta programacija i zahtijeva.
Već smo prošle godine u sklopu 7. Dana suvremenog plesa Sjever, koji su se odvijali u Varaždinu, Čakovcu i Novom Marofu, odvojili jedan blok programa pod nazivom Kliker. Bilo je tu pet različitih programa namijenjenih djeci i mladima – predstave, radionice, jedna izložba i jedan rezidencijalni program. S obzirom na uspjeh tih programa i s obzirom na kapacitet naše organizacije te financijsku situaciju, odlučili smo da će biti najbolje da se koncentriramo samo na program za djecu i mlade te da to isfuramo kako spada, uz nove programe, međunarodna gostovanja i općenito kvalitetnu organizaciju.
Od međunarodnih gostovanja najzvučnije je ono austrijskog Foxfire Theatrea s predstavom „Boys Awakening“.
Predstava „Boys Awakening“ namijenjena je starijima od 13 godina i odraslima. Suradnja s austrijskom režiserkom Corinne Eckenstein za VRUM je jako važna jer smo vrlo intenzivno počeli surađivati s kazalištem Dschungel, kazalištem za mladu publiku u MuseumsQuartier u Beču. Corinne je nova intendantica kazališta Dschungel. Ona svoje autorske radove radi isključivo za mladu publiku, tinejdžere, i to na način da radi s tinejdžerima na pozornici. Ansambl predstave „Boys Awakening“ su boys themselves, stari od 13 godina do tridesetak, koji, osim što su glumačko-plesni ansambl predstave, imaju i svoj bend koji ćete moći čuti na pozornici HNK u Varaždinu. Također, Corinne i ja smo povezane i na autorskoj razini, ne samo partnerskoj u smislu suradnje dviju organizacija. Naime, rezidencijalni projekt „Triumph of Time and Truth“ početak je naše dugo željene i višegodišnje suradnje.
Čime se tematski bavi predstava „Boys Awakening“?
„Boys awakening“ dio je trilogije („Boys don’t cry“, „Boys are back in Town“) koja se bavi pitanjem odrastanja i specifično na koji način to doživljava mlada muška populacija, znači bavi se dečkima samima. „Boys Awakening“ vezan je za dramu „Buđenje proljeća“ (Frühlings Erwachen) Franka Wedekinda. Osnova predstave dolazi iz tog dramskog teksta, no drama nije inscenirana, riječ je o potpuno autorskom radu za koji su tekstove pisali dečki sami.
Okosnica cijele predstave je seksualnost, pubertet, odrastanje, buđenje muške energije. Predstava je nabijena energijom mladih muškaraca na pozornici. Jako je zanimljiva, izvođački ansambl je multi-kulti, kakav je i grad Beč, a na pozornici će biti i jedan izvođač u invalidskim kolicima. Mislim da je to jedna groundbreaking stvar, ne samo kod nas, nego općenito – pristup kazalištu koji je inovativan, osvješten, interaktivan i inkluzivan na sve moguće načine. Predstava ima puno slojeva i mislim da će sjajno odgovarati za otvorenje festivala.
Uz strana gostovanja, publika će moći pogledati i domaće predstave Plesnog centra Tala, Studija za suvremeni ples te umjetničke organizacije VRUM.
U Hrvatskoj, u cijeloj našoj regiji, produkcija suvremenog plesa i izvedbenih projekata koji su namijenjeni mladoj publici ima stvarno premalo. Takva vrsta projekata je podfinancirana i teško nalazi na institucionalnu podršku bilo kakve vrste. Zapravo smo naše domaće projekte više-manje već ispucali u programaciji festivala prijašnjih godina i brzo smo shvatili da je nužno aktivirati se i na producentskom planu kako bi dali svoj odgovor na tu prazninu. Stoga smo se ove godine kao organizacija uključili koproducentski kako bi podržali neke druge umjetnike i organizacije u autorskom radu za djecu i mlade.
Ove godine u sklopu festivala imamo čak tri premijere. Publika je u Varaždinu već imala prilike vidjeti projekt „Zebre su u gradu“, site specific produkciju Plesnog centra Tala iz Zagreba i autorice Tamare Curić. U sklopu samog festivala očekuje nas premijera projekta „Svijet igara“ autorice Larise Navojec, koji izvodi zajedno s Robertom Milevoj i Hrvojem Jelinčićem. Ovaj projekt dio je naše dugoročne suradnje s Talom, a izrastao je dijelom iz projekta KLIK! Instalacije (istraživanja koje kroz Kliker platformu provodimo zadnje dvije godine) i Larisinog autorskog rada koji razvija kroz master program iz koreografije u Berlinu. Treća premijera nije klasično scensko izvedbeno djelo, već je riječ o interaktivnoj izvedbenoj izložbi/instalaciji „Muzej plesa“ koju radimo u suradnji s Gradskim muzejem Varaždin i grupom umjetnika iz Makedonije.
O čemu se radi u „Muzeju plesa“?
Projekt „Muzej plesa“ započeo je u sklopu međunarodnog projekta Generator koji se već dvije-tri godine intenzivno bavi razvojem novih formata edukacije u području suvremenog plesa za mladu publiku. Troje makedonskih autora – Viktorija Ilioska, Kliment Poposki i Elena Risteska, pod mentorstvom Dalije Aćin Thelander, poznate beogradske koreografkinje i redateljice koja se bavi radom za bebe i jako malu djecu – prošle su godine razvili pilot projekta „Muzeja plesa“ koji je prvo bio postavljen u Beogradu u produkciji Stanice za savremeni ples, a onda početkom ove godine u Skopju. S obzirom na to da smo mi s te dvije organizacije u sklopu projekta Generator intenzivno surađivali na nekim drugim programskim linijama, tako smo dobili priliku upoznati se s projektom „Muzej plesa“. Odmah smo shvatili o kakvom potencijalu se radi pa smo odlučili krenuti u suradnju i producirati hrvatsku verziju tog vrijednog i zanimljivog projekta.
Pozvali smo četiri mlade hrvatske profesionalne plesačice – Nastju Štefanić, Koraljku Begović, Andreu Hršak i Nikolinu Medak – u izvedbeni ansambl predstave „Muzej plesa“ te makedonske autore u Varaždin da zajedno s hrvatskim izvođačima pripreme novu varijaciju „Muzeja plesa“. To je interaktivna izvedbena instalacija u muzejskom prostoru namijenjena djeci predškolskog uzrasta od tri do šest godina. Instalacija se ne bavi s poviješću plesa, već proučava ples kroz različita osjetila. Sama instalacija postavljena je kroz četiri različita prostora u kojima se izvođači u interakciji s djecom bave plesom kroz audio format, kroz osjet dodira, kroz vizualni input i kroz kinetički pristup dizajniranju prostora kroz pokret sam, ali i arhitektonske elemente u prostoru. Svi zainteresirani mogu „Muzej plesa“ isprobati u Varaždinu svakog dana do kraja festivala. Izvedbe će biti nekoliko puta dnevno, a svaka izvedba prima ograničeni broj malih posjetitelja, njih petnaestak.
U programu Kliker festivala uvijek su važne radionice i popratni program.
Da, tako je, edukativni programi su uvijek važni u sklopu našeg festivala. Ove ih godine imamo čak pet. Pritom se uvijek trudimo pozvati vrhunske pedagoge u Varaždin. Radionica Kreativne komunikacije namijenjena je cijelim obiteljima, djeci i roditeljima u parovima, a vodi je Tamara Curić. Imamo radionicu urbanih plesnih stilova koju vodi Mario Vrbanec, član kompanije Brutala plesnog centra Tala koja se bavi fuzijom suvremenog plesa i urbanih plesnih stilova. Vrbanec je u tome predvodnik jedne cijele generacije mladih plesača koji svoju plesnu tehniku želi približiti varaždinskim klincima.
Radionica Klikofonija je radionica plesne kritike i pisanja o plesu koju vodi Katarina Kolega, novinarka i plesna kritičarka koja radi na Trećem programu Hrvatskog radija. Radionica je namijenjena klincima starijima od 10 godina, a djeca će zajedno sa svim profesionalnim kritičarima i novinarima na svoj način popratiti festival, pisati o festivalu, raditi intervjue, fotografirati i snimati kratke video materijale koje ćemo objaviti na svim našim kanalima. Iako nije radionica u klasičnom smislu riječi, jako nas veseli i suradnja sa Sveučilištem Sjever i sa smjerom Mediji, oblikovanje i primjena. Studenti tog smjera će također pratiti festival kao videoreporteri.
U sklopu rezidencije „Triumph of Time and Truth“ održat će se radionica za srednjoškolce koju vodi gošća iz Austrije, redateljica predstave „Boys Awakening“. Šuma od papira pleše nije tipična plesna radionica, već je radionica i instalacija u jednom gdje se djeca zajedno s umjetnikom Leom Vukelićem mogu upustiti u stvaranje cijelog jednog svijeta od papira i kartona na podrumskoj sceni Rogoz HNK-a u Varaždinu. U subotu popodne se priprema scenografija koja će u nedjelju ujutro za zatvaranje festivala biti otvorena svim posjetiteljima.
Jedna posebna stvar je stručni seminar Vježbenica za pokret i ples koji je namijenjen isključivo pedagozima i odgajateljima djece predškolskog uzrasta, a specifičan je po tome što je vezan uz spomenuti projekt Generator, tj. uz publikacije koje smo kroz taj projekt izdali, o čemu se više može pročitati na web stranici Kliker platforme. Seminar je razvijen kao neka vrsta priručnika za odgajatelje koji im pomaže da u svom svakodnevnom radu s djecom u vrtiću mogu raditi kroz pokret i kroz igru. Pomaže im da obogate svoje znanje kao pedagozi te same odgajatelje pobliže upoznaje sa suvremenim plesom i na koji način funkcionira u kazalištu i kako djecu pripremiti za plesne predstave.
Festival se održava na puno lokacija, od HNK u Varaždinu, Gradskog muzeja Varaždin, Galerijskog centra Varaždin, kina Galerija do kulturnog centra ‘Ivan Rabuzin’ iz Novog Marofa.
Od samih početaka festivala surađujemo sa svim gradskim institucijama i ustanovama u kulturi. S HNK u Varaždinu već tradicionalno njegujemo dugogodišnju suradnju. Gradski muzej Varaždin je i koproducent jednog od projekata, „Muzeja plesa“. Galerijski centar će ugostiti instalaciju i film Ive Korenčić „Oda“ i „Trip“. U kinu Galerija ćemo za vikend prikazati dva filma. Jedan je film belgijske kompanije Ultima Vez te redatelja i koreografa Wima Vandekeybusa. Film se zove „Blush“ i namijenjen je za malo odrasliju publiku. U subotu ujutro, 29. listopada, imamo matineju animiranog filma, plesnog crtića „Dječak i svijet“ koji je nagrađen Oscarom za animaciju, a s kojim, u suradnji s filmsko-kreativnim studijem Vanima i kinom Galerija, slavimo i Svjetski dan animacije.
Kulturni centar ‘Ivan Rabuzin’ u Novom Marofu je drugu godinu za redom naš suradnik. KC ‘Ivan Rabuzin’ je zaista odlično opremljen prostor i tamo ćemo odigrati VRUM-ovu predstavu „Minimi“ koju uz podršku POU Novi Marof i njegove nove ravnateljice Ivane Kušek poklanjamo djeci Novog Marofa i Varaždinskih Toplica. Za predstavu „Minimi“ ova je izvedba i zaključak kalendarske godine nakon većeg broja gostovanja pa veseli biti na domaćem terenu. U Marofu će se održati i spomenuti stručni seminar, a s kulturnim centrom planiramo i buduće suradnje.
Za kraj, ima li VRUM za budućnost neke produkcije u planu?
Spomenuta rezidencija „Triumph of Time and Truth“ je projekt na kojem surađujemo s kazalištem Dschungel iz Beča i jednim od poznatijih hrvatskih skladatelja i dirigenata Ivanom Josipom Skenderom. Ja sam jako sretna što je Corinne Eckenstein pristala ostati u Varaždinu ta dva dana i raditi sa srednjoškolcima. To će biti direktni početak istraživanja na jednom dvogodišnjem projektu iz kojeg planiramo raditi jedno veće scensko djelo u koprodukciji između Beča, Varaždina i Zagreba.
Počelo je tako da je Dschungel zvao VRUM da pokrenemo projekt suradnje koji veže regiju, tj. Austriju i Hrvatsku. Dosta smo razmišljali o tome koja tema je jako važna, a veže Beč i Varaždin. Nekako smo došli do toga da su klinci koji odlaze iz Varaždina u Beč ili neki drugi zapadnoeuropski grad jedno jako važno pitanje i stoga ćemo se baviti mladima koji emigriraju iz Hrvatske, njihovim perspektivama, planovima, željama kojima želimo dati stvaran glas…