
Vrijeme čitanja: 1 minuta Glasujte za najbolje domaće i regionalne singlove te pomaknite svog favorita na ljestvici. Bacite uho i na naše preporuke stranih noviteta.

Vrijeme čitanja: 8 minute Napokon smo prestali krivo pisati datume na dokumentima, šarati te osmice i s prvim točno zapisanim u 2019., jednom za svagda smo se pozdravili s prethodnom - 2018. Bila je, podsjetit ćemo vas, u najmanju ruku histerična, shizofrena i - vrlo plodonosna.
Fantastoide: Preko vrtnoga zida (“Over the Garden Wall”, Patrick McHale, 2014)
27.12.2015.
Američka animirana miniserija Over the Garden Wall prvo je emitiranje doživjela u studenom 2014. godine na kanalu Cartoon Network. U deset epizoda od kojih svaka traje po desetak minuta, Over the Garden Wall prati pustolovine dvojice polubraće, Wirta (Elijah Wood) i Grega (Collin Dean) koji lutaju šumom Nepoznatoga i nastoje se vratiti kući. Tvorac miniserije, Patrick McHale, koncept je za ovo djelo razvio iz svojeg ranijeg kratkometražnog animiranog filma Tome of the Unknown (2013) koji je pratio Wirta i Grega, ali ne u pokušaju bijega od Nepoznatoga, već u projektu dubljeg zalaženja u neznano i pronalaska naslovnog Sveska nepoznatoga. Over the Garden Wall 2015. je godine nagrađen televizijskom nagradom Emmy u kategoriji animiranih ostvarenja.
Specifična atmosfera melankolije i mističnosti uz pozadinsku notu strave svakako je nešto što će prvo privući pažnju gledatelja. S vizualne strane atmosferičnost se postiže čestim oslanjanjem na mračne tonove zemljanih boja, ali i upotrebom kontrasta svjetlo-mrak. U prvoj epizodi nazvanoj The Old Grist Mill Wirt i Greg suočavaju se s drvosječom (Christopher Lloyd) koji po šumi Nepoznatoga obara stabla i od drvne građe proizvodi neobično crno ulje. Ulje koristi kao gorivo za svjetiljku kojom si osvjetljava rad u vječito mračnoj šumi. Sveprožimajuća tama i slabašnost drvosječine svjetiljke stvaraju dojmljivu igru svjetlosti i tame iz koje izvire tjeskoba i osjećaj prijetnje. Klavirska glazbena pozadina prati ovu vizualnu igru i dodatno je podcrtava. Dojam nelagode skrivenom prijetnjom opravdava i fabularni okvir koji se oslanja na ključne simbolične predmete i točke oko kojih gomila niti svojeg pripovjednog tkanja. Međutim, te su koncentracije značenja često isprva tek grubo ocrtane, samo da bi im se kasnije vratilo i konačno razjasnilo njihov uznemirujući potencijal. Primjerice, ulje koje koristi drvosječa u engleskom je jeziku određeno riječju „oil“ koja je dvoznačna, zato što se može odnositi i na ono što u hrvatskom jeziku zovemo uljem, ali i na naftu. Ovu svjetiljku i njezino gorivo u značenjskoj bi se strukturi prve epizode moglo i previdjeti da im se Over the Garden Wall ne vraća u kasnijim epizodama. Uz svjetiljku i upornu opsesiju održavanja njezinog plama tako su vezani dodatni likovi – naročito maliciozna Zvijer (Samuel Ramey).

foto: screenshot
Zvijer je vrlo apstraktan lik čija fizička ili simbolička prisutnost obilježava većinu Wirtovih i Gregovih avantura. Iako je, po svemu sudeći, fizički vezana uz šumu iz čijih sjenovitih zakutaka nikada ne izlazi, zadah je Zvijeri moguće naslutiti u svim mračnim i memljivim predjelima fantastičnog svijeta kojim lutaju polubraća. Radnja serije započinje u šumi kojom vlada Zvijer i završava u njoj. Wirt i Greg, naime, na kraju će svojeg puta opet sresti drvosječu i zbog svojeg ranijeg iskustva u ostatku fantastičnog svijeta konačno razumjeti drvosječinu ulogu, ali i mjesto Zvijeri kao velikog obmanjivača. Na ovaj način, šuma Nepoznatoga, Zvijer, svjetiljka i drvosječa uspostavljaju se kao žarišta značenja koja upućuju u konačnu točku binarne opozicije nade i beznađa. Beznadnici trunu i pretvaraju se u drveće da bi postali gorivo za tuđu luč, a oni s životnom nadom nadilaze svijet šume. Opozicija nada/beznađe krije stoga svojevrsni prolaz između dva svijeta: svijeta smrti i tlapnje i svijeta života, iz kojeg su braća „ispala“ kada su se suočila sa smrću.

foto: screenshot
U konačnici, miniserija Over the Garden Wall iznimno je značenjski bogato djelo vrlo specifičnog animacijskog i glazbenog stila. Mračni vizualni ugođaj, probrana glumačka ekipa i pažljiva upotreba glazbe zajedno s promišljenom fabulom zaslužni su za zaokruženo i harmonično djelo. Iako priča čini mnoge devijacije na svojem putu prema posljednjoj epizodi, Wirtovo i Gregovo putovanje po Nepoznatome uspostavit će se kao smislena cjelina na nešto suptilniji način nego što je to čvrsta pripovjedna kauzalnost. Oni će se sa svoga puta vratiti promijenjeni i – iako bi to moglo zvučati i pomalo patetično – ni gledatelj neće moći proći lišo.
Podijeli svoje mišljenje putem ZiherMetra!
Komentari

Dinko Štimac
- Fantastoide: Prema kratkovidnom ZF-u (“Black Mirror”, 3. sezona, C. Brooker)
- Fantastoide: Zombiji, mobiteli i globalno društvo (“Mobitel”, T. Williams, 2016)
- Fantastoide: Osamdesete na najjače („Stranger Things“, braća Duffer, 2016)
- Fantastoide: Pod električnim oblacima („Под электрическими облаками“, A. German Ml., 2015)
- Fantastoide: Mačem i ognjem po zombijskom revolucionarnom šljamu („Ponos i predrasude i zombiji“, B. Steers, 2016)