Istaknuto
25.03.2020.

Vrijeme čitanja: 3 minute Što raditi online dok ste u samoizolaciji? Srećom, virus nije zahvatio online kulturu!

25.03.2020.

Vrijeme čitanja: < 1 minuta Novih sedam domaćih i regionalnih singlova u borbi za tjednu pobjedu našlo se i ovog tjedna u Ziherovoj Novoj glazbi srijedom.

Film

EXIT: Dinamična i napeta atmosfera u scenama vrhunske akrobacije

28.02.2020. Ervin PavlekovićFoto: imdb.com
Vrijeme čitanja: 4 minute

Prošla godina bila je vrlo uspješna za južnokorejsku kinematografiju, posebice nakon dominacije Parazita (2019) na dodjeli Oscara početkom veljače ove godine. Potonji film je svakako zacementirao jedan drugačiji smjer dodjele nagrada pa su zato oči svijeta sada više no ikad uprte u korejsku kinematografiju koja je najvažnija nakon američke i svijeta Hollywooda. Upravo zbog svega navedenog treba reći da Južna Koreja svake godine izbaci pravu lepezu filmova raznih žanrova. Jedan od filmova koji se svakako ističe u prošlog godini jest Exit (2019) koji je prvotno izašao u srpnju prošle godine, da bi tek kasnije bio dostupan globalno.

Redatelj filma je Lee Sang-Geun koji je manje poznat, a radio je na kraćim filmovima kao što Do You Wanna Baby (2006) i Mr. Self-portrait (2007) koji su i nagrađeni. Njegov prvi dugometražni film je Exit,  a sudeći po raznim ocjenama i listama najboljih prošlogodišnjih korejskih filmova, jedan je od zapaženijih. U glavnim ulogama su Jo Jung-Suk, Im Yoon-Ah/Yoon, Go Doo-Shim te Park In-Hwan.

Žanrovsko-naracijska pozadina

Exit uvodno donosi priču o Yong-Namu (Jo Jung-Suk) kojeg vidimo kao bivšeg studenta koji još uvijek nema žarko željeni i “pristojan“ posao koji bi odgovarao njegovim sposobnostima. Iako besposlen, što brine i njegovu obitelj, vidimo ga kao fizički aktivnu mladu osobu i kao nekoga tko se u prošlosti bavio penjanjem. Proslava majčina rođendana odvija se u dvorani nebodera u centru grada. Na proslavi sreće svoju staru studentsku ljubav  Ui-Joo (Yoon) s kojom je nekad dijelio svoju strast prema penjanju i kojoj je priznao svoje osjećaja i koja ga je tada i odbila. Ui-Joo sada radi kao asistent menadžera, a Yong-Nam vidljivo još uvijek osjeća nešto spram nje. Cjelokupnu proslavu i veselje prekida smrtonosni plin koji se iznenada širi gradom i ostavlja sve više mrtvih,  stoga je jedini cilj Yong-Nama, njegove obitelji i Yoone kako preživjeti u kaosu plinom zamagljenog grada.

Exit nosi obrasce više žanrova; u prvome redu se radi o filmu katastrofe i gradu kojeg je zahvatila masovna panika i histerija na ulicama zbog ubojitog plina. Naravno, s obzirom da se radi o masovnoj panici i pokušaju preživljavanja glavnih protagonista koji se penju raznim zgradama, film uključuje i akcijske trenutke uz vješto izvedene akrobacije i veranja po neboderima. Priroda odnosa između dvoje glavnih protagnosita nalaže i neke sjetno-romantične trenutke te trenutke koji su ponekad nadograđeni humorom, stoga možemo govoriti i o elementima komedije te u manjem obimu elementima kakve romanse.

exit

Foto: imdb.com

Odnos protagonista

Spomenuti sjetno-romantični trenuci te pojava i evolviranje nekad zatomljenih osjećaja koji se ponovno razotkrivaju kroz preživljavanje i zajedničku borbu vrlo je ustaljena motivika razrađena u nizu filmova, posebice akcijskih filmova u kojima je spajanje muškarca i žene koji se nađu u određenoj zajedničkoj situaciji već uobičajeno. Ipak, ovdje je takvo što doneseno na zanimljiv način, s obzirom da je fokus na muškome protagonistu, a kasnije dvama protagonistima, odnosno muškarcu i ženi spojenima slučajnošću i zahtjevnošću situacije u kojoj se nalaze.

Njihov odnos te razvitak istoga ocrtan je suptilno, suprotno od onoga kako bi bio u kojem američkom akcijskom blockbusteru u kojem bi kakva ljepotica na kraju filma završila u naručju akcijskog junaka. Ovdje je priroda suptilnoga odnosa zadržana i na samome kraju, jer ne svjedočimo pravom znaku kakvog nagovještaja velike ljubavi, već malim naznakama promjene i začetka nečeg lijepog, opet suptilnog, skladnog i umjerenog. U njihovu odnosu u prošlosti i praćenju istoga kroz cijeli film možemo zapravo vidjeti dio korejske kulture – ponajviše u pristupanju glavnog lika u mlađim danima svojoj odabranici, onda kada priznaje svoje osjećaje, gotovo dječački naivno i suptilno, istovremeno i nenametljivo, onako kako zapadnjačkoj kulturi to zasigurno nije poznato.

Film otvara niz pitanja, počevši od onoga, koliko je pojedinac spreman napraviti da očuva i spasi svoju obitelj, koliko je spreman napraviti da se ponovno dokaže svojoj odabranici i nekadašnjoj odbijenici te je li spreman prevladati svoju potisnutu nesigurnost. Glazba koja većinski prati scene penjanja po zgradama i neboderima grada je ekstatična te nagovještava neizvjesnost i napetost. Proporcionalno s plinom koji se sve više diže u visine, sve više se penju i protagonisti koji su svoje vještine dobro izbrusili dok su bili članovi penjačkog kluba. Plin u filmu djeluje kao sredstvo napada i/ili čimbenik zla, slutnja koja je nadomak protagonista i koja prijeti kao (plinovita) oštrica smrti.

Društveno-kulturni znakovi

Iako se kome mogu činiti kao ne baš najbolja, montažna rješenja nisu uvijek uobičajena, no vrlo su zanimljiva – posebice onda kad pratimo “dvoslike“, odnosno kada paralelno pratimo dvije radnje koje se zbivaju te onda kada imamo dodatni slikovno-tekstualni prikaz SMS-poruka na već postojećoj slici. Montažna rješenja kojima se prelazi iz scene u scenu ponekad djeluju komično, možda kome i pomalo naivno osmišljena, no u kontekstu tehnološke cjeline filma, koja je po svemu sudeći akcentirana, ta montažna rješenja ipak ostaju kao dobra.

Ranije spomenuta važnost tehnologije je akcentirana uporabom dodatnog prikaza SMS-poruka, a ponajviše korištenjem dronova-letjelica koji igraju bitnu ulogu u, na trenutke, bezizlaznoj situaciji protagonista koji bježe pred plinom. Upravo korištenjem i prikazom potonjeg dan je pogled na pozitivnu stranu tehnologije, koja u ovome slučaju samo pomaže i biva korisna u društvenom razmjeru. Bitno je izdvojiti i dijalog između roditelja glavnog protagonista na samome početku filma koji je vrlo zanimljiv jer daje duhovitu društveno-kulturnu kritiku i/ili paralelu s naglaskom na neke norme i običaje te posljednje trendove koji su vidljivi upravo u njihovoj komunikaciji te u njihovu odnosu.

Južnokorejski film Exit zanimljivo je i solidno ostvarenje – ono koje će svojom povremenom komičnošću zabaviti gledatelja, izazvati sladunjavost prilikom sjetno-romantičnih dijelova te u konačnici prikovati gledatelja za stolac dinamičnom i napetom atmosferom u scenama vrhunske akrobacije posredstvom želje za opstanak. Jednako tako, film će još jednom podsjetiti koja je moć volje, želje i snage za dokazivanjem te će u konačnici  podsjetiti koja je pozitivna strana, značenje i uloga (kojeg) tehnološkog izuma.


Ovaj je sadržaj sufinanciran sredstvima Fonda za pluralizam medija Agencije za elektroničke medije.

(Visited 113 times, 6 visits today)
0%
1
2
3
4
5

(1 votes, average: 5.000 out of 5)

Komentari