Film

Je li 8 minuta aplauza za “Jokera” dovoljno da ga proglasimo remek djelom?

joker
Vrijeme čitanja: 6 minute

Filmski festival u Veneciji imao je čast vidjeti premijeru Jokera, ali i doživjeti osmominutni aplauz publike po završetku filma. Mediji su se istog časa usplahirili, filmski kritičari ljube tlo po kojemu Joaquin Phoenix hoda, Joker je uloga njegova života. Tome u prilog ide i doista impresivan pljesak publike.

Možda je prerano predviđati Oscara za Phoenixa, iako bi se time ispravila kozmička nepravda. Čovjek je, naime, vječni ‘gubitnik’ nagrada – od 11 nominacija za tri najveće filmske nagrade (3 za Oscara, 5 za Zlatni Globus i 3 za BAFTA) Joaquin na polici ima samo jednu – Zlatni Globus iz 2006. za ulogu u filmu Hod po rubu. Ali da je s Jokerom postavio letvicu vrlo visoko – sigurna sam da je. Možda je Joker njegov joker za Oscara? (Loš pun, zanemarite.)

No je li to dovoljno da film proglasimo remek djelom i prije nego što ga je 99% populacije pogledalo? Je li se duljina aplauza nakon premijere pokazala kao dobro mjerilo genijalnosti filma?

Kako bi to saznali, provjerili smo koji su filmovi doživjeli najdulje aplauze. Lista je, doduše, napravljena u sklopu festivala u Cannesu, no vjerujemo da publika Venecije nije znatno drugačijeg ukusa. A vi filmove prosudite sami, nakon što ih pogledate svojim očima. Nema te ocjene koja će vam pokvariti ili popraviti dojam nakon pogledanog.


Top 10 najduljih aplauza


10. BlacKkKlansman (2018) – 10 minuta

Film snimljen po stvarnom događaju svoju je premijeru doživio prošle godine, kao i desetominutni aplauz nakon posljednje scene. BlacKkKlansman prati priču policajca Afroamerikanca koji se infiltrira u Ku Klux Klan (i to prilično uspješno), a sve uz pomoć Židova koji će kasnije postati i vođa KKK-a. Film je režirao Spike Lee, glavne uloge tumače Alec Baldwin, John David Washington i Adam Driver, a kritičari The Guardiana dali su mu 4 zvjezdice, posebno ističući kako je Spike Lee glavna zvijezda u ovoj priči.

Ocjene: Metacritic 83/100, IMDB 7.5/10, Rotten Tomatoes 96%
Broj osvojenih Oscara: 1

9. Nemilosrdni gadovi (2009) – 11 minuta

Nemilosrdni gadovi iz 2009. godine film najviše je rangirani film Quentina Tarantina i tek 9. najpljeskaniji (izmišljena riječ!) film u povijesti Cannesa. Usporedbe radi, ovogodišnji Bilo jednom…  u Hollywoodu na 20. je mjestu Cannesove liste s pljeskom od 9 minuta – minutu dulje od Jokera.

Brad Pitt s legendarnim “Arrivederci”, Tarantinov klasik s ‘izletom’ u nacističku Njemačku i kritičari koji nisu baš bili toliko nakloni. Ili možda treba proći neko vrijeme da shvatimo što je Tarantino htio reći? The Guardian je tada rekao kako je film “velika teška hrpa ničega”, dao mu 1 zvjezdicu, a nešto bolje ipak stoji u kritikama publike. Ipak, ljudi su pljeskali, to valjda nešto znači.

Ocjene: Metacritic 69/100, IMDB 8.3/10, Rotten Tomatoes 88%
Broj osvojenih Oscara: 1

8. The Artist (2011) – 12 minuta

Doba je nijemog filma, godina je 2011. The Artist osvaja publiku i kritiku, Cannes plješće 12 minuta bez prestanka, a na sat i četrdeset gledatelj je lišen boja. To je valjda pobudilo sva druga osjetila filmskih kritičara jer su o The Artistu pisali hvalospjeve, a kad smo se već uhvatili The Guardiana, nastavit ću drviti po njihovim kritikama (a i cijenim ih, pa ajde). Peter Bradshaw napisao je. “Kakva predivna slika: jedan od onih filmova koje želiš gledati opet i ponovno, a istovremeno se bojiš da si time ne pokvariš iskustvo gledanja. Jedan od najelokventnijih filmova koje možete zamisliti.” Pet zvjezdica od The Guardiana, a ostali?

Ocjene: Metacritic 89/100, IMDB 7.9/10, Rotten Tomatoes 87%
Broj osvojenih Oscara: 5

7. Ludi za oružjem (2002) – 13 minuta

Michael Moore voli provocirati, šokirati i otvarati oči, a 13 minuta aplauza na Cannesu 2003. godine na premijeri filma Ludi za oružjem nije mu bilo dovoljno pa je samo godinu dana kasnije minutažu pljeska podebljao (ali o tome kad za to dođe vrijeme). Film o američkoj politici posjedovanja oružja nije promijenio baš mnogo toga, barem ne u praksi, ali je Mooreu donio Oscara, a anti-američkim medijima dovoljno materijala za nastavak kampanje protiv posjedovanja i upotrebe oružja u privatne svrhe.

The Guardian je rekao: “Ovaj dokumentarac očio je putovanje na kojemu Moore otkriva sebe i nema problema reći da ne posjeduje odgovore. Osvježavajuće, ali istovremeno i iritantno” iliti skraćeno: “Meh”. Tri zvjezdice.

Ocjene: Metacritic 72/100, IMDB 7.9/10, Rotten Tomatoes 83%
Broj osvojenih Oscara: 1

6. The Paperboy (2012) – 15 minuta

Film na temelju istoimene knjige Petea Dextera nije baš slavno prošao kod kritičara te godine, ali blagajne kina pokazivale su posve suprotnu sliku. The Paperboy je skupio respektabilnu glumačku postavu (Nicole Kidman, Matthew McConaughey, Zac Efron, John Cusack…) Pljesak koji je film doživio u Cannesu trajao je 15 minuta, taman dovoljno da vam malo utrnu ruke.

The Guardianovom kritičaru ruke nisu bile utrnule dok je pisao: “Oni koji vole nježnije akvarele, bolje da se drže podalje. Ovaj film donosi snažni pljusak boja.” Film je od utjecajnog otočkog medija dobio 4 zvjezdice.

Ocjene: Metacritic 45/100, IMDB 5.8/10, Rotten Tomatoes 33%
Broj osvojenih Oscara: 0

5. Capernaum (2018) – 15 minuta

Libanonska drama redateljice Nadine Labaki u fokus donosi aktualnu temu – Sirijski izbjeglica Zain El Hajj 12-godišnji je dječak koji živi u izbjegličkom kampu u Bejrutu gdje upoznaje etiopijsku izbjeglicu Rahil koja mu pomogne da tuži svoje roditelje za zanemarivanje. Capernaum je momentalno po objavljivanju postao najbolje rangirani arapski i bliskoistočni film svih vremena, o redateljici Labaki spjevali su se hvalospjevi, a publika je u Cannesu prošle godine pljeskala punih 15 minuta.

Kritičar The Guardiana dao mu je 4 zvjezdice i u podužoj recenziji tek pred kraj napisao rečenicu u koju se može sažeti cijeli film: “Capernaum nije plač; on je bolni, gnjevni vrisak.”

Ocjene: Metacritic 75/100, IMDB 8.5/10, Rotten Tomatoes 91%
Broj osvojenih Oscara: 0

4. The Neon Demon (2016) – 17 minuta

Horor o modnom svijetu i ne zvuči kao nešto nerealno, a kao i u svijetu odjeće, ulog ne znači uvijek i dobru investiciju. Nema sumnje da je ovo jedan od vizualno najimpresivnijih horora u posljednje vrijeme (zbog čega je i zaslužio ovaj 17-minutni aplauz), glumačka postava je boli glava talentirana, ali ulog se na blagajnama nije vratio. Nicolas Winding Refn nakon ove neonske avanture sigurno je poželio da mu je novčić za svaki dlan-o-dlan u Cannesu jer film je zaradio duplo manje od onoga koliko je u njega uloženo.

Ako Refnu to išta znači, kritika mu je bila blagonaklona i daje mu epitet “guilty pleasurea” koji “zabavlja, šokira i straši” uz sjajne 4 zvjezdice.

Ocjene: Metacritic 51/100, IMDB 6.2/10, Rotten Tomatoes 51%
Broj osvojenih Oscara: 0

3. Mud (2012) – 18 minuta

Film o dvojici dječaka čija priča jako podsjeća na onu Huckleberryja Finna, iako to nije. Matthew McConaughey u još jednoj sirovoj ulozi profilira se kao glumac kojemu moraš zapljeskati (ovo mu je ujedno drugi film na ovoj listi čime dolazimo do zaključka da McConaughey ili bira odlične uloge ili je miljenik festivalske publike). U glavnim ulogama još su i Tye Sheridan, Jacob Lofland, Sam Shepard i Reese Witherspoon, a film je doživio pozitivne kritike.

“Naš” kritičar iz The Guardiana ovoga puta nije toliko riječit ni lak na zvjezdicama (3 zvjezdice), a ono što je uspio izdvojiti jest pohvala McConaugheyu da je “sve bolji i bolji”. Nisam baš sigurna koliko to ulazi u kategoriju hvalospjeva.

Ocjene: Metacritic 76/100, IMDB 7.4/10, Rotten Tomatoes 80%
Broj osvojenih Oscara: 0

2. Fahrenheit 9/11 (2004) – 20 minuta

Osam minuta dulje publika u Cannesu godinu dana kasnije (vidi: br. 7) pljeskala je dokumentarcu Michaela Moorea. Busheva politika bila je na žestokom udaru, vojnici su već naveliko vodili tuđe ratove u Afganistanu i Iraku, a Moore se uhvatio onoga zbog čega je sve krenulo – kobnog 11. rujna.

Dokumentarac je potresao svijet, teoretičari zavjere su se probudili i od tada se o 11. rujnu 2001. više ne može pričati crno-bijelo. The Guardian mu daje 4 zvjezdice i opisuje ga kao “emocionalan i manipulativan, briljantan i besraman”. Siva zona kritike, ali potpuni ignor Akademije. Sasvim razumljivo i očekivano. Barem mu je Europa zapljeskala javno.

Ocjene: Metacritic 67/100, IMDB 7.5/10, Rotten Tomatoes 70%
Broj osvojenih Oscara: 0

1. Panov labirint (2006) – 22 minute

Probajte pljeskati 22 minute. Bolno je. Vjerojatno jednako bolno kao i ta silna protetika na glumcima u Panovom labirintu. No zaslužili su taj pljesak jer radi se o naslovu koji će na listama dosad najboljih filmova 21. stoljeća zasigurno biti rangiran vrlo, vrlo visoko.

Remek djelo Guillerma del Tora jednako je (a možda i više) strašno na španjolskom, pogotovo ako znamo kakve trilere i mračnjake Španjolci rade. The Guardianov kritičar oduševljen je glumom i kamerom, film smješta čak iznad holivudskih ostvarenja i proglašava remek djelom dajući mu 5 zvjezdica.

Ocjene: Metacritic 98/100, IMDB 8.2/10, Rotten Tomatoes 91%
Broj osvojenih Oscara: 3

Postfestum

Kao što ste se i sami mogli uvjeriti, duljina aplauza znači skoro pa ništa u filmskim mjerilima – niti donosi Oscare, niti dobiva kritiku na svoju stranu. Medijski hype dio je promocije filma, a shvaćanje toga dio je medijske kulture i higijene svakog od nas. Mi volimo filmove pogledati prije nego što o njima donesemo svoj (i samo svoj) sud. A Jokeru se veselimo i odbrojavamo posljednji mjesec prije nego što ga upoznamo i osobno.

Be social

Komentari