novo u kinu
29. veljače 2024.

Vrijeme čitanja: 2 minute Povratak Poa, pande koja ne oprašta kung-fu te nova suradnja Godzille i Konga, vječitih rivala koji su u stvarnom životu dobri kolege, obilježit će ovaj filmski mjesec.

22. veljače 2024.

Vrijeme čitanja: 14 minute Stiže nam Dora, a naši Eva Juraški, Helena Kezerić i Patrik Horvat raspisali su dojmove oko natjecateljskih pjesama uoči prvog polufinala.

Izvedbene umjetnosti

“Magic Evening” (Teatar &TD): Urnebesna satira potisnutih frustracija

magic evening
Marko Petrić i Nataša Kopeč u predstavi "Magic Evening" (Foto: Damir Žižić)
Vrijeme čitanja: 5 minute

“Da odemo u kino, na neki europski film? To voliš.” Jedna od uvodnih rečenica predstave “Magic Evening” Anice Tomić i Jelene Kovačić dobro sugerira što nas idućih 80-ak minuta čeka – urnebesna satira srednjeg sloja, njegovih strahova, frustracija, neispunjenih života i neostvarenih snova. Premijerno odigran 2. veljače na velikoj sceni Teatra &TD, autorski projekt redateljice Tomić i dramaturginje Kovačić vrti se oko dva ljubavna para koji tijekom zajedničke večeri počinju preispitivati vlastite sudbine.

Sonja (Nataša Kopeč) i Bruno (Marko Makovičić) vode monoton i dosadan bračni život, no ne žele se suočiti s vlastitim nezadovoljstvom. Na to bivaju prisiljeni kada im u goste dolazi prijateljica Verica (Ivana Krizmanić) s novim dečkom, gotovo dvostruko mlađim Lukom (Marko Petrić). Verica i Luka žive znatno slobodnije od uštogljenih Sonje i Brune, što potvrđuje i sama priroda njihove veze. Neopterećeni su godinama svog partnera i najbitnije im je da se zajedno dobro zabavljaju. Verica i Luka izvlače Sonju i Brunu iz njihove komforne zone, iz sigurnosti četiri zida – ne doslovno, već onih u koje su se zatvorili u vlastitim glavama.

Koncept priče i karakterizacija likova podsjećaju na radove francuske dramatičarke Yasmine Reze koja u svojim dramama uz puno ironije secira dobrostojeći srednji sloj i njihove živote. Iako je društveno okruženje slično, Reza se fokusira na veze svojih likova s partnerom, roditeljima ili djecom, dok se Tomić i Kovačić ne bave njihovim međusobnim odnosima, već unutarnjim svijetom svojih likova. To se manifestira u kratkim monolozima u kojima se likovi tijekom cijele predstave ispovijedaju, veoma konkretno i poprilično duhovito – Luka o svojoj fizičkoj spremi i važnosti treniranja, Bruno o svojoj spisateljskoj blokadi, Verica o restoranu koji vodi, Sonja o zdravstvenim tegobama. Oni preispituju svoju intimu, najdublje strahove, želje i fantazije.

Foto: Damir Žižić

Simboličan je naslov predstave. Čarobna večer podsjeća na ime romana Thomasa Manna “Čarobni brijeg” (The Magic Mountain) u kojem protagonist odlazi u lječilište u švicarskim Alpama i tamo, iako nije bolestan, ostaje sedam godina. Zarobljen u vlastitoj podsvijesti, on osjeća prividnu ugodu u tom naizgled sigurnom okruženju i ne želi vratiti se u stvarni svijet. Tu temeljnu ideju romana Tomić i Kovačić prenijele su u dnevni boravak bračnog para koji uživa u ugodi svog doma, u savršenom redu svoje rutine, u varljivoj udobnosti svog dizajnerskog kauča. Zaziru od posjeta, od društva drugih ljudi, no istovremeno čeznu za avanturom, za akcijom, i duboko u sebi ne mogu više podnijeti rutinu svojih života.

Pažnja – spoileri u sljedećem odlomku

Radnja cijele predstave zbiva se u njihovom stanu tijekom jedne večeri, uz zaista odličan preokret na samome kraju kojim se objašnjava i lajtmotiv predstave – misteriozno kucanje na vratima. Zbivanja u predstavi tako postaju scenariji u glavama Sonje i Brune onoga čega se boje ili za čime potajno čeznu. Događa li se sve to zaista samo u glavama Sonje i Brune, na Vericu i Luku možemo gledati kao na njihova alter-ega. Dok se S&B doma dosađuju i slušaju Vivaldija, V&L plešu na elektronsku glazbu i svake večeri izlaze van. Verica je preboljela traumatizirajući brak i sada uspješno vodi vlastiti restoran, na čemu joj zavidi Bruno, frustriran svojom spisateljskom blokadom. Istovremeno želi biti u formi poput Luke, dok bi Sonja željela imati više samopouzdanja i hrabrosti. Sve to postepeno vodi do njihovog “oslobođenja”, bijega s lanca kojim su se sami svezali – Brunin pokušaj imitiranja Lukine “plesne” sekvence, Sonjino oslobađajuće skidanje u kupaći kostim.

Likovi i radnja izgrađeni su na klišejima i nekim općim mjestima – pisac u blokadi, mlađahni dečko kojem je jedini interes u životu teretana, ‘dosta nam je ljetovanja u Dalmaciji, ajmo na Sardiniju’. U “Magic Evening” to nije nedostatak, već temelj izvrsne satire na čijoj je meti i njihova vlastita publika. Svi se likovi pomalo ismijavaju, od Brunine pretencioznosti s glazbom Vivaldija, preko Sonjine hipohondrije (na bolovanju je već godinu dana…), do Luke i njegove dječačke opsesije tjelovježbom. Upravo njihova prepoznatljivost i tipiziranost, uz odlične glumačke izvedbe, predstavu čini privlačnom i duhovitom.

Foto: Damir Žižić

Tomić i Kovačić izvrsno su osmislile zaplet predstave i napetu strukturu priče. Ovo je najbolja režija Anice Tomić od Krležine “Lede” u Zagrebačkom kazalištu mladih 2012. godine. S glumcima je postigla zaokružene i nadahnute izvedbe, a odličan i odmjeren ritam predstave dopunila je izvrsnom rasvjetom i upečatljivim glazbenim brojevima. Odlično su zamišljena i realizirana zamračenja scene između pojedinih prizora, uz izvrsno izvedene ulaske i izlaske glumaca s pozornice te ritmično ispreplitanje s glazbenom podlogom. Jednostavno, no veoma efektno rješenje koje kroz predstavu neprestano nailazi na nove varijacije. Redateljica potpisuje i scenografiju te kostimografiju predstave. Scena &TD-a pretvorena je u stan iz kataloga, što odlično odgovara svijetu glavnih junaka. Detaljan i realističan interijer stana, kao iz neke školske definicije komorne obiteljske drame, postaje igralište za nadrealistično propitivanje najdubljih strahova i žudnji glavnih junaka.

Nevjerojatno je koliko glazba može pojačati dojam ako je glazbena podloga primjereno odabrana, a u “Magic Evening” to se postiže više puta. Scenu erotskog plesa prati uvodni riff pjesme Nothing’s Gonna Hurt You Baby grupe Cigarettes After Sex i dočarava izuzetnu senzualnost prizora. Nešto kasnije slušamo i Pass This On electro-pop dua The Knife u još jednoj briljantnoj sceni, potenciranoj odličnim oblikovanjem rasvjete. Likovi u tom prizoru ulaze u svojevrsni limb kojim se prema kraju predstave kreću na jedan neurotičan i međusobno nepovjerljiv način. Obradu glazbenih tema spomenutih pjesama potpisuje Nenad Kovačić, uz još nekoliko instrumentala koji sviraju tijekom predstave.

Foto: Damir Žižić

Teško se odlučiti tko je od glumaca urnebesniji u svojoj izvedbi, no svi su zato veoma uvjerljivi. Makovičić sjajno prelazi iz zbunjenog samotnjaka koji cijeni svoj mir u bijesnog osvetnika koji je u sebi probudio žar za koji nije znao da postoji. Kopeč je briljantno donijela Sonjinu neurotičnost kojom pleše po granici hipohondrije i anksioznosti. Sonja je veoma nesigurna u sebe te svoje nezadovoljstvo karijerom i suprugom pokušava nadoknaditi uređivanjem stana ili odlascima na kulturna događanja – opet klišej, ali oduševljava fokusiranost s kojom je Kopeč uronila u tu ulogu.

Petriću dobro odgovara uloga tupavog balavca Luke koji živi u svom svijetu teretane, zdravog života i apsurdne plesne karijere, ne shvaćajući još “svijet odraslih”. Krizmanić kao da nastavlja svoju ulogu iz predstave “Ko rukom odneseno” Bobe Jelčića. Riješila se muža s kojim se pitala “je li to sve što život nosi” i sada živi vlastitu renesansu. Krizmanić briljira, ovakva uloga joj prirodno leži, od energične bujice riječi o svom bivšem mužu i restoranu do prkosa s kojim jede kolač pred zgroženim Lukom (on, naravno, uopće ne jede slatko).

“Magic Evening” je pun pogodak, kako za autorsku i glumačku ekipu, tako i za one gledatelje koji će se, u zagrebačkoj kulturnoj ponudi, odlučiti upravo za ovu predstavu. Šarmantnost priče i odlične glumačke izvedbe rijetko koga ostavit će razočaranim. Iako na prvu ne ostavlja dublji dojam od duhovite satire, u predstavi Anice Tomić i Jelene Kovačić ipak se skriva odličan portret društvenog sloja u kojem biste se, u nekim trenucima, mogli i neugodno prepoznati. Ne brinite, nema ništa loše u tome da u kino odlazite isključivo na europske filmove.

Be social
Što misliš o ovoj predstavi?
Podijeli svoje mišljenje putem ZiherMetra!
Vaš glas je zabilježen. Hvala vam na glasanju!

Komentari