novo u kinu
29. veljače 2024.

Vrijeme čitanja: 2 minute Povratak Poa, pande koja ne oprašta kung-fu te nova suradnja Godzille i Konga, vječitih rivala koji su u stvarnom životu dobri kolege, obilježit će ovaj filmski mjesec.

22. veljače 2024.

Vrijeme čitanja: 14 minute Stiže nam Dora, a naši Eva Juraški, Helena Kezerić i Patrik Horvat raspisali su dojmove oko natjecateljskih pjesama uoči prvog polufinala.

Intervju

Majstori gitare: Upoznajte impresivne hrvatske gitariste

Vrijeme čitanja: 9 minute

Kretanje po našoj underground glazbenoj sceni, omogućilo mi je doticaj s glazbenicima čija vještina malo koga može ostaviti ravnodušnim. Ponekad je teško ne primijetiti spretno baratanje žicama, brzo mijenjanje akorda ili strast kojom netko svira.

Hrvatsko je tlo izrodilo gitariste čije umijeće može bez problema konkurirati svjetskoj sceni. Svoje divljenje, ovaj put, prenosim i na vas dragi čitatelji, stoga je Ziher za vas okupio hrvatske majstore gitare. Kroz novu seriju članaka imat ćete prilike bolje upoznati mnoge talentirane hrvatske glazbenike. Nevjerojatna sposobnost sviranja je razlog zbog kojeg su Ivan Keller, Neven Šćuri, Ivan Mihaljević i Bruno Grobelšek s nama, a posebno se ističu u sviranju žanrova hard rocka i metala.


Ivan Keller


Dob: 27

Godine sviranja: 15 godina

Glazbeno obrazovanje: samouk

Predstavi se publici.

Zovem se Ivan Keller. Dolazim iz Valpova, ali u Zagrebu živim zadnjih pet godina. Sviram u bendu Animal Drive.

facebook.com/ivankeller

Što te inspiriralo da kreneš svirati gitaru i kako je počeo tvoj glazbeni put?

U glazbu sam se zaljubio kad sam imao cca 9 godina. Počeo sam svirati s 12 kada je moj prijatelj Fran kupio klasičnu gitaru. Brzo je odustao i prebacio se na bubnjeve, a njegov brat Šime i ja smo učili na toj gitari.

U početku nas je inspirirao njihov kum i naš susjed Zoran Mišić, koji je svirao u bendu i pokazao nam brdo dobre glazbe, posuđivao live CD-ove, pokazivao spotove i sve što se moglo imati prije interneta. Također, Livio Berak koji je često imao svirke u Valpovu/Belišću i omogućio nam da vidimo kako se to radi u praksi. Ubrzo je nastao i naš prvi bend, Off Duty.

Koje tri vještine čine dobrog gitarista?

Ako moram izabrati samo tri, rekao bih: točnost u sviranju, dobar sound i dobar imidž, barem što se Rock ’n’Roll gitarista tiče.

Kako vježbaš vještine koje si naveo?

Vježbam sve lickove uz metronom, to je najbolji i jedini način za biti točan u sviranju. A sound i imidž ili imaš ili nemaš, ne postoji vježba za to. 😀

Kako bi, u jednoj rečenici, opisao sebe kao glazbenika?

Ready and willin’

Što smatraš vrhuncem svoje dosadašnje karijere kao gitarista?

Vrhuncem karijere smatram dva studijska albuma i jedan EP s Animal Driveom, album s jednim poznatim bubnjarom koji još nije izašao u javnost sa svojim projektom i ne smijem vam više otkriti u ovom trenutku, otvaranje koncerta za Guns N’ Roses, Whitesnake, putovanje po Europi, dobivanje pohvala od glazbenika koje cijenim. Ljudi to ne razumiju, ali te stvari su vrjednije od novca.

Što bi, glazbeno, volio ostvariti u narednih nekoliko godina?

Samo neka bude što više dobrih iskustava poput ovih gore navedenih. Ako se stvari unormale, sve će doći na svoje.


Neven Šćuri


Dob: 25

Godine sviranja: 16 godina

Glazbeno obrazovanje: osnovno glazbeno obrazovanje

Predstavi se publici.

Ja sam Neven Šćuri, izvorno sam iz Čakovca, ali trenutno živim u Zagrebu. Inače sam zaposlen, radim kao CNC operater. Usprkos svojoj bogatoj povijesti sviranja u bendovima, trenutno bend nemam, ali sam u potražnji za njime. Sad radim kao solo autor.

Što te inspiriralo da kreneš svirati gitaru i kako je počeo tvoj glazbeni put?

Moji počeci su krenuli promatrajući brata kako svira. Gledajući njega postao sam zaintrigiran i zainteresiran da se i ja okušam u tome. Između ostalog, još kao mali bio sam u rock i metal muzici koja je prepuna vrhunskih gitarista. Kako sam sve dublje ulazio u metal muziku, počeo sam shvaćati koliko je gitara bitna u svemu što slušam. Kad sam skupio dovoljno hrabrosti, uhvatio sam instrument u ruke, i tako je sve počelo. Počeo sam svirati ono što sam uspio zapamtiti promatrajući svog brata. Moji roditelji su tad uvidjeli “ono nešto” u meni. Ubrzo nakon toga sam upisao školu gitare „Suita” te sam pod vodstvom svog učitelja Branimira Novaka polako i sigurno počeo graditi svoj gitaristički put.

Koje tri vještine čine dobrog gitarista?

E sad izdvojiti tri vještine nije lako. Puno faktora ulazi u stvaranje dobrog gitarista. Ako se već trebaju izdvojiti, prvo bih rekao da jedna od najbitnijih jest ritmička točnost. Ako nema ritmičke točnosti, badava i sve ostale vještine ako to isto ne možeš u točnom ritmu odsvirati. Druga bi bila preciznost sviranja. Pod time mislim da nema tonova koji odskaču te da je svaka odsvirana nota točna i jasna. Sljedeće što bi meni bilo bitno jest feeling za pjesmu. Naravno, svi mi ostanemo impresionirani kad vidimo da netko može brzo i točno svirati, ali sama brzina dosadi izrazito brzo. Važno je posložiti  brzinu i melodiju pjesme te da pjesma ima nekakvog smisla. Naravno, puno truda se ulaže u brzo sviranje, ilitiga shredanje, ali to nije sve što bi trebalo činiti pjesmu i solo.

facebook.com/nevenšćuri

Kako vježbaš vještine koje si naveo?

Uvijek kad uhvatim gitaru u ruke, krećem polako s vježbama koje sam si sam napisao, te vježbe mi pomažu u zagrijavanju prije prave svirke. Naravno, uvijek vježbam uz metronom da ne bježim van ritma. Počinjem sporijim tempom, te kad smatram da su dotične vježbe odsvirane, dižem tempo.

To mi pomaže u preciznosti i točnosti sviranja, te naravno, kako vježbam uz metronom, pomaže i u ritmičkoj točnosti. “Osjećaj” za pjesmu nije nešto što sad mogu specifično vježbati. Kad radim na solaži, isprobavam više tehnika da vidim što bi dobro odgovaralo u dotični dio pjesme.

Kako bi u jednoj rečenici, opisao sebe kao glazbenika?

S obzirom na to da je glazba kompleksno područje, rekao bih da sam izrazito uporan. Osobno poznajem neke ljude koji su odustali od glazbe i sviranja čisto iz razloga jer nisu vidjeli smisao u svom trudu jer ih ne bi nigdje doveo.

Što smatraš vrhuncem svoje dosadašnje karijere kao gitarista?

Iza sebe sam dosad ostavio preko 30 koncerata, ali dva događaja se posebno ističu. Prvi se dogodio 2014. godine kad sam sa svojim ondašnjim bendom Thorns of Heresy dobio priliku da se pokažemo na svjetskoj sceni, festivalu Metaldays.

S obzirom na to da taj festival broji oko 12 000 polaznika, bila je velika čast svirati tamo. Drugi događaj se dogodio 2019. godine kad sam se prijavio na natjecanje pod imenom „Cro Guitar Stars”, na kojem se vodilo natjecanje za najboljeg gitarista Hrvatske. Između sedam finalista, uključujući mene, koji su svirali na finalu u Belišću, uspio sam osvojiti visoko treće mjesto. Svi finalisti su bili odlični te sam izrazito počašćen što sam uopće sudjelovao, a kamoli tek osvajanjem trećeg mjesta.

Što bi, glazbeno, volio ostvariti u narednih nekoliko godina?

Trenutno radim na svojim autorskim solo pjesmama. Nadam se da ću uskoro uspjeti konačno završiti te snimiti puni album, prvijenac. Bilo bi odlično kad bi taj album uspio pronaći svoj put i van naših medija te da dobije neku veću javnu pozornost na internacionalnoj skali. Ali otom potom, prvo završiti album, onda snimanje, a onda ćemo lako dalje!


Ivan Mihaljević


Dob: 34

Godine sviranja: 20 godina

Glazbeno obrazovanje: diplomirani profesor pjevanja

Predstavi se publici.

Zovem se Ivan Mihaljević. Imam svoj obrt Supersonic Songbird koji se sastoji od studija za glazbenu produkciju i poduke pjevanja. Uz to radim i kao profesor gitare i skupnog muziciranja na Rock akademiji. Rođen, odrastao i živim u Zagrebu. Sviram i pjevam u bendu Side Effects, uz još neke povremene dodatne projekte.

Što te inspiriralo da kreneš svirati gitaru i kako je počeo tvoj glazbeni put?

Inspiracija je bila glazba koju sam slušao. Konkretno, u najvećoj mjeri bend Oasis koji sam slušao danonoćno. Moj najbolji prijatelj iz osnovnoškolskih klupa Marko Previšić, koji je slušao sličnu glazbu kao ja, mi je jedan dan rekao da se planira upisati na Rock akademiju i učiti svirati gitaru. Meni se ideja toliko svidjela da sam istog dana krenuo daviti svoje starce da i mene upišu i tako je sve počelo. Nisam imao neke velike namjere, samo sam htio naučiti nekako nabadati svoje najdraže pjesme, ali to mi je bilo toliko zabavno da se od gitare nisam odvajao. I družeći se s gitarom su stvari polako išle sve bolje i bolje.

 Koje tri vještine čine dobrog gitarista?

Hehe, ne znam 😀 Što god da navedem, vjerojatno se da naći primjera koji su iznimka tom pravilu. Ali ako pokušam, rekao bi nekako ovako: Tehnika – to ne znači da gitarist mora biti u stanju svirati sweep picking arpeggia nemogućom brzinom iza leđa nego jednostavno da mu vlastita vještina ne predstavlja kočnicu u kreativnom izražavanju. Da je u stanju odsvirati ideje koje mu padnu na pamet. Zvuk – budući da dosta radim i kao audio inženjer zvuk gitare mi je vrlo bitna stavka. Ekspresivnost – ekspresivnost na svom instrumentu se može postići na razne načine. Ono što mi je osobno važno je da gitara ne zvuči kao da je isprogramirana u MIDI-ju nego da su tonovi “živi” i da između njih postoji neka čarolija koja nije prenosiva suhoparnim notnim zapisom.

facebook.com/ivanmihaljević

Kako vježbaš vještine koje si naveo?

Moram priznati da sam zadnjih godina dosta posustao s vježbanjem tehnike. U jednom trenutku sam došao do točke gdje sam većinu ideja koje mi padaju na pamet mogao odsvirati bez većih problema. Naravno, uvijek postoji razina više i ima mnogo gitarista koji su postigli višu tehničku razinu od mene, ali za većinu tih tehnika nisam vidio realnu primjenu u glazbi koju sviram pa nekako nisam imao motivaciju za vježbanje tih tehnika.

Što se tiče zvuka, tu sam tijekom godina svašta promijenio u pristupu. Od 2008., kad sam izdao svoj prvi album „Sandcastle”, do danas moj ideal zvuka kao i moja oprema su se drastično mijenjali. 2008. su za moj zvuk najodgovorniji bili Music Man John Petrucci gitara i Line6 Pod XT Live, a danas najviše sviram Les Paul u Marshall JCM 800. Ekspresivnost je ono čemu zadnjih godina najviše posvećujem pažnju kada sviram. Postoji milijun način na koje se ista melodija može odsvirati. Gdje dodati vibrato? Koje širine i brzine? U koji ton uklizati? Ukrasi, legato ili trzanje, bendanje, slideovi itd. To su sve opcije o kojima razmišljam nakon što smislim osnovnu melodiju.

Kako bi, u jednoj rečenici, opisao sebe kao glazbenika?

Raznolik – nadam se. 🙂 Tijekom godina sam se razvijao u raznim smjerovima koji su mi bili zanimljivi. Vježbao gitaru, studirao za profesora pjevanja u Danskoj, tesao audio inženjerski zanat. Razvijao sam različite vještine jer mi je to bilo zabavno. Mislim da bi mi bilo jako dosadno ograničiti se samo na jednu stvar koju radim i sretan sam što mogu organizirati svoj život tako da se mogu baviti glazbom na različite načine i od toga živjeti.

Što smatraš vrhuncem svoje dosadašnje karijere kao gitarista?

Neki od najdražih momenata vremenskim redoslijedom su mi sviranje na Wacken Open Air 2005 s Hard Timeom, nastup kao predgrupa Paul Gilbertu 2008. što je bio prvi nastup uživo projekta koji se na kraju razvio u Side Effects. Izdvojio bi nastup na Heineken Jamming Festivalu u Milanu 2012. sa Side Effectsima, nastup kao predgrupa Whitesnakeu u Domu sportova 2013. sa Side Effectsima, nagrada Status Hrvatske glazbene unije 2015. u kategoriji gitara.

Što bi, glazbeno, volio ostvariti u narednih nekoliko godina?

Nemam nekih velikih ambicija. Volio bi nastaviti raditi ovo što radim 🙂 Nadam se da ću izdati još nekih novih pjesama. Nadam se da će biti još nekih koncerata, pogotovo budući da je iza nas godina u kojoj koncerata gotovo uopće nije bilo.


Bruno Grobelšek


Dob: 34

Godine sviranja: 18 godina

Glazbeno obrazovanje: samouk

Predstavi se publici.

Pozdrav, moje ime je Bruno, dolazim iz Zagreba i sviram u zagrebačkom death metal bendu Gilmea.

Što te inspiriralo da počneš svirati gitaru i kako je počeo tvoj glazbeni put?

Početkom srednje škole povećao mi se interes za glazbu. Taman se poklopilo da sam morao prestati trenirati košarku zbog desnog koljena, tako da sam se usmjerio na sviranje gitare. Napokon je sve kliknulo kad sam vidio S&M verziju pjesme Master of Puppets na TV-u. Nažicao sam roditelje da mi kupe prvu gitaru (nekakva kopija Stratocastera) i počeo sam skidati pjesme putem .txt tablatura i programa Guitar Pro 3. Gitarski početci bili su mi Metallica i Offspring.

Koje tri vještine čine dobrog gitarista?

Po mojem mišljenju, tri vještine koje čine dobrog gitarista su sluh (koliko se dobro koristi uhom u sviranju fraza i izražavanju), live izvedba (možda i najvažnija stavka) i originalnost (da se odmakne od stereotipa, isprobava nešto novo i da se ne koristi prečicama pri sviranju).

Kako vježbaš vještine koje si naveo?

S godinama sam malo promijenio pristup nekim stvarima, no ako idemo redom, sluh vježbam sviranjem preko backing traka s YouTubea i uz to vježbam ljestvice i moduse. Mislim da je sviranje preko backing tracka najbolja vježba za bilo kojeg gitarista. Kad je riječ o live izvedbi, poanta mi je da sve što sviram dok sjedim mogu odsvirati dok stojim ili se krećem.

S bendom imam jednom tjedno probe i radimo na tome da budemo što točniji live. Originalnost pokušavam postići slušajući više različitih stilova glazbe i glazbenika te skidanjem pokoje dionice tih izvođača – radim na tome da isprobam razne stilove i nastojim smisliti netipične dionice i strukture pjesama.

facebook.com/brunogrobelšek

Kako bi se u jednoj rečenici opisao kao glazbenika?

Tipični metal gitarist koji voli tu i tamo eksperimentirati.

Što smatraš vrhuncem svoje dosadašnje gitarističke karijere?

Mislim da je najveći vrhunac moje karijere kao gitarista taj da mi je glazba omogućila da uz bendove u kojima sam svirao i putem videa koje objavljujem upoznam mnogo vrhunskih glazbenika s kojima sam imao priliku surađivati na razne načine. Naučio sam mnogo i shvatio da zapravo nisam ni zagrebao površinu sviranja gitare. Kako godine prolaze, nadam se da će se taj krug samo proširiti.

Što bi, glazbeno, volio ostvariti u sljedećih nekoliko godina?

Iskreno – ne znam, nemam nikakvih konkretnih ciljeva. Volio bih si složiti gitare do kraja, svirački biti bolji nego što sam bio prije koju godinu i nastaviti raditi na sebi – vježbajući i pišući glazbu za bend i za sebe.


Ovaj je sadržaj sufinanciran sredstvima Fonda za pluralizam medija Agencije za elektroničke medije.

Be social

Komentari