Top 30: Najbolji animirani filmovi
Ne trebamo se zavaravati i govoriti da su animirani filmovi samo za djecu, naročito stoga što postoje toliki primjeri odličnih, zabavnih, dirljivih i apsolutno čarobnih animiranih filmova s kojima smo ili odrastali ili smo ih gledali već kao odrasli. Od avantura na kojoj bi djeci pozavidjela svaka odrasla osoba povezana sa svojim unutarnjim klincem preko sarkastičnih scena i šala ubačenih upravo za “nas odrasle” do onih namijenjenih odraslima, animirani nam filmovi od svojih samih početaka obogaćuju svijet svojim drugačijim pogledom na život – on je neopterećen, svjež, lijepo upakiran, a opet iskren i istinit.
Sva sreća pa postoje brojni studiji posvećeni upravo održavanju te djetinje svježine u smrdljivom zraku postojanja, od onih najpoznatijih poput Disneyja i Studio Ghiblija do manje poznatih, no ipak priznatih i dovoljno velikih studija i imena vrijednih pažnje.
30. The Hunchback of Notre Dame
Sama činjenica da se Disney upustio u stvaranje animirane adaptacije mračnog romana Victora Hugoa, koji je roman napisao prvenstveno da spasi Notre-Dame, a onda usput unutra nabacao deformirane, posesivne, odbačene i zle likove, dovoljan je razlog za podizanje obrva, ali Disney si je to mogao priuštiti nakon uspjeha nekih velikih klasika koji su prethodili ovom filmu. Priča govori o deformiranom zvonaru crkve Notre-Dame Quasimodu uhvaćenom usred Esmeraldine borbe za pravdu koja je u sukobu s Frollovim izopačenim smislom za pravdu. Iako ga se često zaboravlja, Hunchback je zapravo iznenađujuće zadovoljavajuće ostvarenje, sa zdravom dozom mračnih tema popraćenih jednako mračnim soundtrackom (Frollov Hellfire svaki put iznova izaziva žmarce) i klasične Disney šašavosti uglavnom utjelovljene u likovima vodoriga.
Hunchback dobro izvuče turobnu tematiku ostavljajući njenu esenciju unutra, ali izbacujući oštrinu i grotesknost. Animacija vjerno prenosi šarmantnost srednjovjekovnog Pariza, opravdano je vedrija od tona koji romani Victora Hugoa zapravo zahtijevaju i poštuje pozadine svojih likova, a ogroman doprinos čitavoj priči daje fantastičan soundtrack.
29. Frankenweenie
Iako je unazad nekoliko godina Tim Burton imao dosta spoticanja, 2012. je godine izbacio ovu crno-bijelu stop-animaciju od 87 minuta te nas podsjetio zašto ga volimo.
Victor Frankenstein povučeni je dječak i ima psa Sparkyja koji mu ugine i što će Victor Frankenstein učiniti nego se okrenuti znanosti i vratiti Sparkyja među žive? Bogatstvo ovog filma njegov su stil i likovi, jer se Burton nakon godina krivih koraka konačno posvetio razvoju likova – zapravo je napravio animirani hommage starim hororima, što samim stilom, što likovima, koji se sastoje od poznatih nam čudovišta iz klasika horora (primjerice, iz Frankensteina ili Dracule), ali pretvoreni su u djecu. Film je snažnog karaktera i obećava dobru zabavu cijeloj obitelji. Baš kao što dobri stari Burton to zna.
28. Mary and Max
Mary and Max priča je o neobičnom prijateljstvu između usamljene djevojčice Mary i starca s Aspergerovim sindromom Maxa. Njih dvoje žive na suprotnim stranama svijeta i komuniciraju putem pisama. Istražuju se pitanja mentalne bolesti, odnosa društva prema odbačenima i odrastanja, odnosno starenja, jer njihovo dopisivanje traje 20 godina.
Kroz neobična i često vrlo čudna pisma upoznajemo živote dvoje autsajdera, a gotovo jednobojna stop-animacija (Maxov New York prikazan je crno-bijelo, Maryna Australija u sepia) pomaže u dočaravanju tmurne i turobne atmosfere filma. Ovaj film kvari prosjek neopterećenih animiranih filmova i zahtijeva zrelu publiku voljnu plovidbe oštećenim ljudskim umom, ali ne ostavlja nikoga praznih ruku.
27. Hercules
Unatoč tome što mu mnogi pokušavaju skinuti titulu jednog od Disneyjevih klasika, Herculesa ne treba zanemariti. Iako nije revolucionaran, Hercules je izuzetno zabavan film, krcat referencama na pop kulturu i grčku mitologiju, začinjen muzama koje pjevaju gospel. Kao i svako kanonsko umjetničko djelo, Disney je mit o Herkulu (odnosno Heraklu) prilagodio vremenu u kojem ga je obrađivao kako bi ga što lakše približio najmlađima, ali i učinio zabavnim onim malo starijima. Zbog toga je Herculesa moguće gledati kao ostvarenje vrijedno pažnje.
26. A Monster in Paris
Da je Kafka bio samo malo vedrija osoba, možda bi se on dosjetio napisati priču o pjevajućoj buhi umjesto o žalosnom žoharu. Povijest tako nije htjela, stoga smo dobili animirani film s radnjom smještenom u Parizu i s čitavom plejadom smiješnih, a simpatičnih likova. A Monster in Paris bez napora iznosi priču o čudovištu iz Pariza koje uopće nije čudovište.
Film posuđuje iz nekih poznatih umjetničkih djela poput Frankensteina, Fantoma u Operi, ali i King Konga, prikazuje ljepotu Pariza kroz prizmu animacije, uzima šarm glazbe minulih vremena i sve to servira uz probavljiv i neusiljen humor. Prava francuska poslastica.
25. Bambi
Nastao u zlatnom dobu Disneyja, Bambi je bez velikih poteškoća svojom dirljivom i toplom pričom osvojio i publiku i kritiku te ostao zapamćen kao jedan od najvećih klasika animiranog filma. Divna animacija prati priču o životu laneta Bambija, od njegovog rođenja i djetinjeg prijateljevanja sa šumskim prijateljima preko traumatičnog iskustva smrti majke do potpunog Bambijeva sazrijevanja.
Disney i danas posuđuje iz Bambija te neke tehnike koristi u svojim kasnijim filmovma, što samo potvrđuje važnost i kvalitetu filma.
24. Monsters, Inc.
Ova iznimno zabavna priča o čudovištima od kojih smo noćima strahovali kao djeca bila je pravi hit kada je izašla 2001. godine. Pogled na čudovišta kao stvarna bića kojima je plašenje djece noću samo posao nastavlja se na ideju koju su tvorci imali s Toy Story nekoliko godina ranije, odnosno poigrava se konceptima nastanjenim u djetinjstvu svih nas.
Kompleksnost i slojevitost priče odražava se i u animaciji – Pixar je film napučio distinktivnim likovima i okružio ih detaljno razrađenim krajolikom, a Billy Crystal i John Goodman vode film kao komični čudovišni dvojac.
23. The Little Mermaid
Adaptacija klasične Andersenove bajke vratila je Disney u igru i pokrenula takozvanu renesansu Disneyja. Film je također klasik u smislu da se vjerno drži pravila postavljenih u zlatnom dobu Disneyja na početku 20. stoljeća – lijepa princeza odvaja se od sigurnosti doma uz pomoć vlastitog Sancha Panze i pada u ruke distinktivnog zlikovca (Ursula je bez sumnje jedan od boljih Disneyjevih zlikovaca), ali za razliku od starih klasika gdje su princeze pasivne, u ovim renesansnim djelima 90-ih Disney svoje junake šalje u potragu za identitetom gdje ljubav pronađu samo usput.
Animacija je jako slična onoj u klasicima s pamtljivim likovima i krajolicima, zbog čega se film i visoko vinuo kada je izašao. Iako promijene kraj, što nije rijetkost kod Disneyja, film svejedno odaje počast voljenoj Andersenovoj bajci.
22. Whisper of the Heart
Hayao Miyazaki često obrađuje temu odrastanja, ali u ovoj priči tu temu uzvisuje na više razine prateći zapravo zajedničko odrastanje dvoje ljudi i izgrađivanje njihovog odnosa. Preispituje se balans između naših strasti i snova te potrebe povezanosti s drugim ljudima, odnosno koliko smo spremni žrtvovati i čekati da bismo postigli najbolje što možemo u jednom od ta dva polja.
Jednostavnost priče lako šarmira i najtvrdokornijeg gledatelja, sporiji tempo radnje omogućuje da se film dublje ureže u pamćenje, a potpunost likova je gotovo nevjerojatna za jedan animirani film.
21. Princess and the Frog
Nekima je možda plan kad im ponestanu sve opcije pronaći žabu i pretvoriti je u princa. Tiani iz Princess and the Frog, primjerice, nije. Tiana je radišna i ambiciozna djevojka iz New Orleansa čiji je san jednog dana otvoriti restoran. Planove joj pomrsi dolazak princa pred bankrotom koji se došao bogato oženiti, ali se uplete u voodoo magiju i pretvore ga u žabu, što može promijeniti jedino poljubac. Tiana dobije zadatak poljupca, ali ne da se žabac ne pretvori u princa, nego se Tiana pretvori u žabu i tu kreću nevolje.
Princess and the Frog jedini je dvodimenzionalni crtani Disney film nakon 2004. godine, čija animacija podsjeća na neke ranije filmove poput Bambija, ali zato soundtrack nimalo ne podsjeća na klasične Disney pjesmuljke, već je bliži jazzu, soulu i gospelu, odajući tako počast mjestu radnje uz samo šarenilo scene. Film općenito istražuje crnačku kulturu (plešući na granici stereotipa), a Tiana je jedina “princeza” tog podrijetla.
20. The Girl Who Leapt Through Time
Makoto je obična srednjoškolka s običnim tinejdžerskim brigama koja svoje slobodno vrijeme provodi s dvojicom prijatelja igrajući bejzbol. Život joj se promijeni kada otkrije da može putovati kroz vrijeme. Ispočetka to iskorištava za neke potpuno očekivane i glupave prilike poput vraćanja vremena kako bi ona pojela zadnji komad kolača prije sestre, ali stvari se ubrzo zakompliciraju.
The Girl Who Leapt Through Time zapravo služi kao putovanje kroz emocionalno sazrijevanje Makoto i njene grupice, uključujući tako zavrzlame romantičnog karaktera, rješavanje kriza opasnih po život i suočavanje s odgovornošću. Film se svojom atmosferom i tonom priče približava filmovima Miyazakija i njegovog studija Studio Ghibli, s elementima znanstvene fantastike i junakinjom s kojom se nije teško poistovjetiti.
19. The Little Prince
Ovaj mali mudrac sveopći je miljenik i ima ljubitelje čak i među onima koji nisu vični knjizi. The Little Prince iz 2016. godine, međutim, nije uobičajena adaptacija te voljene knjižice, već njenu priču stavlja u središte radnje neke potpuno druge priče. Ovaj film uvodi lik Djevojčice koju majka prerano gura u svijet odraslih, ali ona upoznaje Avijatičara, onog iz Malog princa, koji joj prepričava svoje susrete s malenim princem.
Koristeći već poznatu ilustraciju iz knjige i kombinirajući je s modernim tehnikama na koje smo navikli od Pixara i Disneyja, film pruža jednako čaroban i dirljiv doživljaj kao i njegov papirnati izvor.
18. Fantastic Mr. Fox
Wes Aderson jedan je od najzanimljivijih osebujnih redatelja današnjice, a upustio se i u animaciju, preciznije stop-animaciju. Uzevši istoimeni roman za djecu Roalda Dahla kao polazište i pretvorivši ga u malo odrasliji film, Anderson nam donosi priču o lukavom liscu Mr. Foxu koji ne može odoljeti jabukovači trojice farmera u čijoj blizini živi. Mr. Fox skuje plan, uključi pola faune koja okružuje tri farme i povede nas u uzbudljivu pustolovinu.
Anderson se odlično snalazi u stop-animaciji kojoj ubrizgava svoj specifičan stil, pa ako unaprijed i ne znate da se radi o njegovom filmu, definitivno ćete nekoliko puta pomisliti „Čekaj, ovo mi izgleda kao Wes Anderson.“ prije nego to jednostavno prihvatite kao činjenicu.
17. The Secret of Kells
Keltska povijest i mitologija, kao uostalom i svaka druga, nepresušni su izvor inspiracije, a irski studio Cartoon Saloon odlučio ju je približiti ostatku svijeta. Radnja se odvija u jednom srednjovjekovnom irskom samostanu u kojem obitava i 12-godišnji Brendan sa svojim ujakom opatom. Redovnici oko samostana grade zid za obranu od napada Vikinga, istovremeno oslikavajući spise. U samostan im dođe redovnik koji bježi od Vikinga noseći Knjigu Kellsa, oslikani latinski rukopis Evanđelja nastao u Kellsu u Irskoj.
Upravo iz Knjige Kellsa i srednjovjekovne umjetnosti pomiješane s keltskim simbolima animatori crpe inspiraciju za svoju čarobnu animaciju. Ovdje se zapravo radi o crtanom, a ne animiranom filmu, jer je to sve “ručni rad”, veoma dvodimenzionalan, ali ništa manje zadivljujući i začaravajući.
16. Finding Nemo
Ocean je veliko i strašno mjesto puno prijetećih stvorenja i pošto nakon jednog napada izgubi ženu i djecu, Marlin, riba klaun, samo želi da njegov jedini preživjeli sin u budućnosti živi na sigurnom među poznatima i prijateljima. Taj sin, međutim, ima druge planove i avanturistički duh svojstven većini djece mu nalaže da se udalji, zbog čega završava u akvariju u zubarskoj ordinaciji. Očajan Marlin se uz pomoć zaboravne ribe Dory otputi u veliko plavo prostranstvo u potragu za sinom, a nama donosi zanimljivu pustolovinu za cijelu obitelj.
Ova vizualna basna kao da je izašla ravno iz Ezopova pera, dijeleći životne lekcije šakom i kapom. Ovim je filmom Pixar samo učvrstio svoj u to vrijeme rastući status diva animiranog filma sa zadivljujuće oslikanim bespućima oceana i raznolikošću njegova stanovništva. Također, zastrašujućom realnošću one zle djevojčice s aparatićem.
15. Sleeping Beauty
Stari Disneyjevi klasici toliko su već dugo s nama da su nam se urezali u svijest kao nešto sastavno. Sleeping Beauty jedan je od tih klasika koji je ponovno vratio bajke u modu, iako ih Disney redovito omekšava. Princeza je u nevolji jer se na nju bačeno prokletstvo ostvarilo i zaspala je zajedno s ostatkom kraljevstva. Nailazi princ koji je jači od moći zle čarobnice i spašava princezu zajedno s njenim kraljevstvom.
Sadržajno gledano, Sleeping Beauty je iz današnje perspektive možda predvidljiva i dosadna priča o dami u nevolji, ali ne treba zaboraviti da je to kultni crtani film iz zlatnog doba Disneyja te da je u nasljedstvo ostavio nezaboravnu Maleficent i pamtljive pjesme.
14. Coraline
Neil Gaiman napisao je horor roman za djecu od čijih ilustracija djeca nisu mogla spavati, a LAIKA studio, specijaliziran za stop-motion animaciju, preuzeo je priču i stvorio film koji je i odraslima lako mogao zadati glavobolje. Coraline se sa svojim roditeljima preselila u prostran stan u velikoj kući s još nekoliko zanimljivih stanovnika. Budući da je još znatiželjno dijete, a roditelji su joj prezauzeti svojim odraslim životima da bi joj posvećivali pažnju, Coraline se vrlo brzo uputi u istraživanje svog novog okruženja, što rezultira otkrivanjem obrnutog svijeta s one strane zida.
Studio LAIKA je dosad izbacio četiri filma, svaki jednako veličanstven i originalan, a izdvajaju se svojim stilom – likovi su im neobični, šareni, umiljati i zastrašujući, uvjerljivi i nevjerojatni, njihova okruženja jednako zadivljujuća, a priče zanimljive i privlačne.
13. The Lion King
Prije no što su se pitali kako djeci prikazati Victora Hugoa, u Disneyju su razmatrali kako najmlađima prilagoditi i približiti Shakespearea te zaključili da je najbolje radnju premjestiti u Afriku među divlje životinje (jer Hamlet ionako dokazuje da su ljudi divlje životinje). Nakon jednog od najboljih početnih kadrova filmske industrije pratimo priču o laviću Simbi koji bježi od kuće i nakon perioda hedonizma prisiljen je suočiti se s gradnjom vlastitog identiteta te prihvaćanja odgovornosti koju nosi titula kralja lavova. Usput se mora nositi i sa stricem izdajicom.
Iako Disney nije očekivao toliki uspjeh ovog filma, The Lion King je svojom jednostavnošću i ljepotom osvojio srca publike te ih drži i danas. Bogat bojama, raznolik u scenografiji i likovima te prepun glazbenih poslastica ovaj film zasluženo stoji među velikim klasicima Disneyja.
12. How to Train Your Dragon
Priča o kržljavom, ali inventivnom klincu Hiccupu kao autsajderu među kršnim Vikinzima i njegovom neobičnom prijateljstvu s najzloglasnijim, ali ranjenim zmajem kojeg još nijedan Viking dosad nije uspio uloviti lako osvaja svoje gledatelje. Ovakva narativna linija o neobičnim prijateljstvima otuđenih nije rijetkost u animiranim filmovima, a Dreamworks je u potpunosti iskorištava i obogaćuje akcijom, komedijom i zmajevima.
CGI animacija je bez greške i okupira pažnju, istovremeno vodi i neometano prati priču te nam svima hrani maštu plejadom šarolikih zmajeva.
11. The Lego Movie
Lego kockice i distopija vjerojatno rijetko kome padnu na pamet u istom kontekstu, no upravo ta dva pojma idu ruku pod ruku u ovom filmu o sasvim prosječnom Emmetu kojeg slučajno zamijene za Odabranog™. Njegov je zadatak srušiti tiranina koji vlada njihovim Lego svijetom uz pomoć raznih cameo likova, poput Batmana i Gandalfa.
Ovaj je film u potpunosti iznenadio – očekivala se dobra zabava, ali dobili smo i kompleksnu i razrađenu priču, likovi nisu pretjerani, već odmjereni, jednako kao i humor kojim se služe. Baš kada pomislite da će film konačno pasti, on samo nastavi rasti i na novi način iznenadi gledatelja. Također je iznimno zanimljivo vidjeti Lego figurice i kockice u animaciji koja je rađena po tajnoj recepturi mješavine CGI-a i stop-animacije s većom dozom CGI-a, ali rezultatom koji neodoljivo podsjeća na čistu stop-animaciju.
10. Inside Out
Čovječanstvo je konačno ušlo u pubertet i prihvatilo činjenicu da ima emocije i probleme vezane uz njih, a sada tome želi naučiti i one najmlađe. U fokusu te poučne priče je skupina emocija (Joy/Sreća, Sadness/Tuga, Anger/Ljutnja, Fear/Strah i Disgust/Gadljivost) jedne djevojčice, a premisa je da kod svake osobe dominira druga emocija. Kod naše djevojčice to je Joy, ali stvari se počnu mijenjati kada se ona mora preseliti i naučiti se na novu, nepoznatu okolinu, usput se noseći s ulaskom u pubertet, što izazove buđenje dosad odgurivane Sadness i to postaje veliki problem dominirajućoj Joy.
Inside Out na odmjeren i zabavan način istražuje kompleksnost ljudskog uma i opasnosti koje vrebaju kada se ne želimo suočiti s vlastitim problemima. Inventivan je i hrabar film, a u njegovo su ime već ispjevani brojni hvalospjevi, do te mjere da se prikazuje u školama i vrtićima (Amerike) kako bi naučio djecu da su egzistencijalne krize sastavni dio ljudskog boravka na Zemlji.
9. My Neighbour Totoro
Hayao Miyazaki i njegov Studio Ghibli zasluženo su jedan od najomiljenijih stvaratelja animiranog eskapističkog svijeta. U My Neighbor Totoro uvlače nas u priču o dvije sestre koje sele u novo mjesto i otkrivaju čaroban svijet obližnje šume. Budući da su djeca, ništa ih ne sprječava da vjeruju u šumska stvorenja koja se nazivaju Totoro. Oni im pomognu kada im majka završi u bolnici, a rezultat je topla i dirljiva priča o izazovima odrastanja.
Studio Ghibli uspijeva stvoriti filmove čarobne atmosfere, a kao likove uzima najobičnije i prosječne individue koje se u konačnici iskažu kao ne tako jednostavne i prosječne osobe. Njihova je animacija također specifična i prepoznatljiva te u savršenom skladu s pričama i atmosferom filmova.
8. Kubo and the Two Strings
Najnoviji film studija LAIKA je Kubo and the Two Strings iz 2016. godine koji donosi priču smještenu duboko u mitologiju Japana. Kubo je dječak koji pomoću sviranja svog instrumenta shamisena može oživjeti origami papire te pričanjem priča zarađuje za život. Živi s majkom koja je više zarobljena u svojoj glavi nego što je s njim, a o ocu samo zna da je legendarni samuraj kojeg nikad nije upoznao. Nevolje počnu kada Kubo odluči potražiti očev mač, čaroban oklop i kacigu, što ne može ne biti magično putovanje mitologijom.
Kubo rad studija LAIKA dovodi na nove razine svojom predivnom animacijom za koju je teško povjerovati da je zapravo fizički rad grupe animatora koji hodaju tim malim sagrađenim svjetovima kao divovi i ručno određuju svaki pokret koji vidimo na ekranu.
7. Toy Story
Ideja da igračke ožive kada ih nitko ne gleda toliko je genijalna da je pravo čudo kako se nitko ranije nije sjetio od toga napraviti film. Woody i njegova zaigrana ekipa vode potpuno odvojen život kada njihov vlasnik Andy nije u sobi. Woody kao Andyjeva najdraža igračka tako prirodnim putem postaje i vođa družbe, ali stvari se zahuktaju kada u kutiju s igračkama stiže nova figurica astronauta Buzz Lightyear i prijetnja da Woody više neće biti najdraža igračka postane stvarnost.
Ovaj je film lansirao Pixar među zvijezde, odnosno osigurao im mjesto među velikanima, što taj studio dokazuje i danas. Priča o igračkama uvjerljiva je i zbog besprijekorne animacije i zbog besprijekorno sastavljene priče te izgrađenih likova, ostajući tako i nakon 22 godine jedan od najboljih animiranih filmova današnjice.
6. Princess Mononoke
Princess Mononoke je priča o opasnom odnosu čovjeka prema prirodi, ispunjena divno animiranim magičnim stvorenjima i nabijena akcijom. Mononoke zapravo traži malo zrelije gledatelje jer likovi nisu jasno odijeljeni u crno-bijeloj karakterizaciji, prisutno je nasilje koje je slikovito prikazano i priča je zapravo kompleksnija nego što se na prvi pogled može činiti.
Baš zbog takvih karakteristika je Miyazaki i dalje voljen, jer se ne želi ograničavati, već sam određuje put kojim će ići. Tako njegovi ručno animirani filmovi ostaju dugo zapamćeni i rado spominjani.
5. The Nightmare Before Christmas
Ova kultna suradnja Burtona i Henryja Selicka iz 90-ih i dalje skuplja nove obožavatelje, bez napora ih uvlačeći u svoju priču o umornom Jacku Skellingtonu, Kralju bundeva, koji želi na jedan dan promijeniti svoju ulogu i osjetiti neki životni ushit. Zahvaljujući tome što se radi o Burtonu, Jack na potpuno uvrnut način odluči postati Djed Božićnjak i svoj strašan grad natjera da mu u tome pomogne, a Danny Elfman mu svojom glazbom udiše još nekoliko nijansi u ne tako mračnu dušu.
Potpuna originalnost filma i priče ne prestaje osvajati svojom čarobnošću, stop-animacija je besprijekorna i inventivna, istovremeno djeluje raštimano i gotovo uglađeno, što joj daje poseban šarm.
4. Pinocchio
Pinocchio je jedna od najljepših i najstresnijih dječjih priča koje sam imala mogućnosti doživjeti, a ova adaptacija je jedan od najljepših crtanih filmova koje sam gledala. Nastao 1940. godine, ovaj film odiše šarmom zlatnog doba Disneyja (i Hollywooda općenito), zbog čega njegova uvodna pjesma i danas ostaje uvodna špica svakog Disney filma.
Iako ga se danas može doživjeti gotovo isključivo kroz prizmu nostalgije izazvane soundtrackom, film je izvanredno ostvarenje. Priča je potpuna, gledatelj se bez poteškoća može povezati s likovima, a animacija je školski primjer dobro obavljenog posla koji i nakon tolikih godina izgleda čarobno i primamljivo.
3. WALL-E
WALL-E je topla distopijska priča, koliko god to kontradiktorno zvučalo, s malim robotom smetlarom kao glavnim junakom. Wall-E ima zadatak skupljati i odlagati otpad koji su ljudi ostavili iza sebe, a usput u svoju jazbinu dovlači razna “bogatstva” na koja u svojim pohodima naiđe. Čini se da je Wall-E jedini stanovnik uništene i zagađene Zemlje do trenutka kada ne dođe Eve, elegantan robot koji je u potrazi za znakovima života. Nakon što Wall-E slučajno pronađe biljku, Eve je, s Wall-E-em za petama, odnosi na svemirski brod na kojem već stotinama godina ljudi obitavaju čekajući da se Zemlja oporavi.
WALL-E je prekrasno vizualno remek-djelo vođeno svojom animacijom, naročito zbog toga što u prvoj polovici filma uopće nema dijaloga. Film na suptilan način i bez imalo propagande pokazuje sve što ne valja s ljudskom vrstom, fokusirajući se na šarmantnosti dvoje robota koji su ljudskiji od samih ljudi.
2. Spirited Away
Chihiro s roditeljima putuje na odmor, ali izgube se i dospiju u neko mjesto koje je njoj opravdano sumnjivo. Nakon što joj se roditelji zbog proždrljivosti pretvore u svinje, Chihiro se sva izbezumljena nađe u odmorištu za različita nadnaravna bića i sazna da ondje mora raditi i preimenovati se u Sen. Sprijatelji se s Hokuom koji joj pomogne da se snađe, ali Chihiro i dalje ne želi ondje ostati zauvijek.
Miyazaki ponovno običnu djevojčicu stavlja u središte neobične, uvrnute i čarobne priče, a gledatelju daje osobno i dirljivo iskustvo zbog kojeg poželi biti na licu mjesta s likovima. Miyazakijevi filmovi uglavnom ostaju s vama dugo nakon gledanja, a čini se kao da im to uspijeva bez previše truda, iako je jasno da je zapravo mnogo truda uloženo u stvaranje tako magičnih i osobnih priča koje su prava remek-djela.
1. Song of the Sea
Nakon što su se širokom svijetu predstavili srednjovjekovnom pričom o redovnicima pod opsadom Vikinga, irski Cartoon Saloon prije nekoliko su godina izbacili novu mješavinu narodnih irskih priča i mitologije u priči o Benu i njegovoj sestrici Saoirse koji s ocem žive u svjetioniku. Saoirse je selkie, mitološko biće koje se u dodiru s morem iz čovjeka pretvara u bijelog tuljana, a njena privlačnost moru svakim danom sve više i više raste. Ben se zbog toga brine i kada mu sestra jednog dana nestane, upućuje se u potragu ispunjenu magijom, životnim lekcijama i junaštvom.
Song of the Sea, kao i njegov brat The Secret of Kells, gledatelja očarava svojom slojevitom i inventivnom animacijom zbog koje ovu priču obavijenu tugom gledate sa smiješkom. Emocionalna povezanost ne izostaje, likove nije teško zavoljeti i njihovi su postupci od prvog do zadnjeg opravdani i povezani. Cjelovita je to priča o tragediji jedne obitelji koja se u svom zlu trudi pronaći dobro.
Bez obzira na to koristite li animirane filmove kao sredstvo pouke ili zabave, nesumnjivo je da se iz svakog od ovih, ali i mnogih drugih koji nisu ušli u ovaj izbor, nešto može izvući jer animirani filmovi govore svima nama svojim posebnim, univerzalno razumljivim jezikom.