Istaknuto
18.10.2021.

Vrijeme čitanja: 4 minute „Toma” je jedan stvarno dugi film i nitko tko ima zanimljiv život ne bi ga trebao pogledati.

13.10.2021.

Vrijeme čitanja: 2 minute U rubrici Nova glazba slušajte najzanimljivije aktualne singlove i glasanjem odaberite svog favorita na domaćem glazbenom terenu.

Film

Okićena jelka, snježni pokrivač i Kevin: Kako je “Sam u kući” postao jedan od simbola Božića?

24.12.2020. Tomislav Matijašićfacebook.com/HomeAloneMovie
Vrijeme čitanja: 5 minute

Čini mi se kako Božić i božićni blagdani svake godine dolaze sve ranije i ranije; naši omiljeni šoping centri već u rujnu jesenji asortiman zamjenjuju onim božićnim, trgovi gradova se za kičasti kaos pripremaju čim noć počne padati već kada se vraćamo s posla, domaće radio stanice bi, da mogu, božićne pjesme puštale tijekom cijele godine, a vremenske (ne)prilike stvaraju nam savršeni bijeli božićni pokrivač u najnasumičije doba.  A onda se pojavljuje Kevin.

Božićni kolači, fini čaj, jelka, obitelj na okupu i toplina doma su super, no teško ih je usporediti s, usudio bih se reći, jednom od najvećih filmskih franšiza svih vremena. Na sreću jednih, a na još veću nesreću drugih, najava kultnog filma „Sam u kući” na omiljenim nam televizijskim kanalima ultimativni je nagovještaj Božića.

Dobro znamo kako franšiza ima pet nastavaka, dok osobno priznajem samo prva dva (donekle prolazi i treći, ako me pitate dok sam dobre volje) pa ću u nastavku teksta na umu imati Kevina samog doma u Chicagu te u New Yorku.

Prvi nastavak bio je megapopularan i po izlasku

Ne znam jeste li znali, ali prvi nastavak filma po izlasku u studenome 1990. godine bio je ogroman hit. Toliki hit da je prema proračunima s ukupnim budžetom od 18 milijuna dolara uspio zaraditi vrtoglavih 500 milijuna dolara, a ako vam niti ove brojke nisu dovoljne, prvi nastavak priče je čak 21 godinu držao rekord igrane komedije s najvećom zaradom, dok ga je u 2011. godini s trona skinuo „The Hangover Part II”. Za filmom su poludjeli ponajviše Amerikanci pa se u američkim kinima prvi nastavak vrtio i 6 mjeseci nakon izlaska, dok je u isto vrijeme kotirao u 10 najgledanijih filmova.

sam u kući

facebook.com/HomeAloneMovie

Uzevši ove činjenice u obzir, sezonsko bingeanje „Sam u kući” filmova danas ne bi bilo moguće da nije postojala inicijalna viralnost. Ako ovaj film prezirete iz dna duše, zahvalite svima koji se 1990. godine nisu mogli suzdržati od gledanja klinca koji baca pegle na dva najšlampavija kriminalca na svijetu. Ogromna popularnost prvog djela kreatore prvog nastavka potaknula je na snimanje drugog pa je „Sam u kući 2: Izgubljen u New Yorku” objavljen dvije godine nakon prvog, odnosno 1992. godine, a ostalo je povijest.

Svi smo mi Kevin

Glavna tema filma nije Božić, već se samo radnja događa uoči božićnih blagdana. I to je zasigurno jedna od ključnih stavki zaslužnih za planetarnu uspješnost filma; jelke, pokloni, božićni ukrasi, savršeno okićena okućnica, snijeg, božićne pjesme i blagdanska atmosfera isprepliću se kroz ovaj film, a to rade toliko dobro da već svojom pojavom postavljaju Božić kao lajtmotiv, dok i najgrinchastijoj osobi na silu doziraju barem malo božićnog duha. Teško bi bilo zamisliti da Kevin u bermudama na 30+ stupnjeva bježi od dva preznojena izgorjela lopova dok njegova obitelj na Bahamima u hladu ispija koktele, zbog čega je savršeno jasno kako su božićni motivi jednako važni kao i Kevinova egzistencija.

Spomenuvši Kevina i njegovu obitelji, svatko od nas je u jednom trenu (u djetinjstvu, nadam se) poželio da netko iz naše bliske okoline nestane, a kada se to stvarno i dogodi (na filmskom platnu, doduše) jasno je kako će dječački snovi mnogih gledatelja biti ostvareni. Kevin je sam na svijetu, njegovo djetinjstvo nestaje i uživa u svim blagodatima koje odraslost može pružiti. Dječak u svijetu odraslih u ovom se kontekstu snalazi vrlo dobro, toliko dobro da je samostalno obranio sebe i svoj dom od priglupih bandita.

sam u kući

facebook.com/HomeAloneMovie

Okej, kužim da je ovo najnelogičniji mogući zaplet događaja, ali avantura koju je Kevin u nekoliko dana samostalno proživio stavlja točku na i svake fantazije koju smo imali kao djeca, a koju je doživio Kevin, dječak u kojemu smo prepoznali sebe.

Borba dobra i zla za sve uzraste

Još jedan od mora faktora koji je zasigurno zaslužan za uspješnost franšize je borba dobra i zla. U ovom slučaju zlo je vrlo dobro zapakirano u family-friendly oblik pa su Mokri banditi, koji bi u realnom svijetu Kevinu mogli ozbiljno nauditi, u filmu prikazani kao dva blesava lopova koja svojom glupošću ne mogu predvidjeti idući korak klinca koji je po nekoj ludoj logici stvorio ultimativni survival poligon. Kao i u većini uspješnih holivudskih filmova, borba dobra i zla uvijek rezultira pobjedom moralnog dobra uz pouku za sve uzraste pa „Sam u kući“ i u ovom kontekstu gađa u sridu.

U konačnici, zabavan family-friendly film prepun smijeha, avantura i razbibrige zapravo je pomno osmišljeno filmsko čudo koje udara tamo gdje treba kako bi zakvačilo sve kućice uspješnosti.

Okićena jelka + snijeg + Kevin = Božić

Svaka reklama je dobra reklama pa ekipi koja odlučuje hoće li Kevin i ove godine biti sam u kući ide u prilog i ako okrenete kanal samo kako bi blagdanske frustracije iskalili na Kevinu. To je način na koji mediji funkcioniraju, a priznali vi to sebi ili ne, gledanost (i popularnost) ovog filma uvijek će biti velika.

sam u kući

facebook.com/HomeAloneMovie

Ipak, ono što je veće od samog prikazivanja je činjenica kako je „Sam u kući” repetitivnim prikazivanjem postao jedan od simbola Božića. Mnogo je stvari koje nas asociraju na Božić i božićne blagdane, a dok jedni iščekuju prvu televizijsku reklamu s datumom prikazivanja ovih filmova, a drugi gase televizor kako istu ne bi primijetili, Kevin se potajno smjestio u pojave koje poistovjećujemo s omiljenim nam dobom u godini.

Iako se brend zadržao samo u filmskim okvirima pa nismo bombardirani „Sam u kući” proizvodima (izuzev pokoje majice), komercijalizacija filma „Sam u kući” igra veliku ulogu, a Kevin je u ograničenom medijskom prostoru uspio nadvladati televizijske ekrane i postati veći od nas samih. A mi ga i ove godine dobrovoljno gledamo, po 30. put.

Franšiza „Sam u kući” time je postala svojevrsni fenomen i dokaz kako film uvelike može utjecati na kulturu i stvarati novu tradiciju, iako je teško odrediti glavnog krivca zaslužnog za ovu pojavu. „Sam u kući” pogađa sve kriterije po kojima je božićni film uspješni božićni film, a televizija, koja svojevoljno emitira medijski sadržaj, u jednom je trenu upravo ovu uspješnicu odlučila iskoristiti u vlastitu korist i, slučajno ili namjerno, stvoriti simbol koji će zauvijek promijeniti način na koji živimo Božić. Ili smo, možda, vlastitim utjecajem sami promijenili percepciju blagdana, odnosno kulture (wink wink).

Okićena jelka, snježni pokrivač, toplina doma, obitelj na okupu i – Kevin.

(Visited 252 times, 1 visits today)

Komentari