Istaknuto
08.08.2017.

Pozadina mog romana, nazovimo ga tako, ili bolje – motiv zašto sam ga krenuo pisati jest hommage mojoj babi i dedi, zakletim antifašistima, ljudima koji su bili u logorima, austrijskim, mađarskim i ustaškim, ljudima koji su cijeli život krvavo radili za male nadnice, ljudima koji su odbili penziju jer su vidjeli da i komunisti kradu.

03.08.2017.

Nedavno je završeno drugo izdanje festivala Re:Think Sisak. Zidove grada oslikalo je nekoliko stranih street art umjetnika, a veličanstvene murale Sisku je ostavilo i nekoliko hrvatskih umjetnika. Cilj je festivala probuditi grad i promijeniti lošu sliku Siska koja je stvorena u medijima.

Film

Hollywomen: Akademija pozvala sramotno mali broj žena

06.07.2014. Paula Bračko
http://www.facebook.com/2013oscar

http://www.facebook.com/2013oscar

Izraz snažni ženski lik još uvijek postoji u filmskoj industriji jer se i u dvadeset prvom stoljeću doživljava kao anomalija. Iako statistika ide u korist žena, Hollywood je očito odlučio previdjeti tu činjenicu. Istraživanje koje je proveo Center for the Study of Women in Television and Film pokazalo je da od 100 filmova koji su najviše zaradili u 2013. godini, tek ih 15 ima ženskog protagonista. Međutim, tih skromnih 15 filmova je u prosjeku zaradilo više od ostalih 85 filmova s muškim glavnim likom. Matematički to znači da su tih 100 filmova s najvećom zaradom u prošloj godini ukupno su skupili 10.039 milijardi dolara. Od toga je prosječna zarada u filmovima s glavnim ženskim likom bila 127 milijardi dolara, a onih s muškim glavnim likom tek 95 milijardi dolara. Sad se samo još sjetite inspirativnog oscarovskog govora kojeg je Cate Blanchett održala u ožujku, govoreći muškim kolegama koji sjede u Akademiji i odlučuju o dobitnicima, da je prilično očito da publika želi vidjeti filmove o ženama i za žene. Filmski prostor može uspješno balansirati oba spola i svejedno zaraditi milijune, a očito je Hollywoodu to ionako najvažnije.

Mizoginija u pozivnicama

No akademici sjede na ušima. Naime, američka Akademija filmskih umjetnosti i znanosti svake godine šalje pozivnice istaknutim djelatnicima filmske industrije za pridruženje Akademiji i djelovanje u sklopu iste. Ovogodišnje pozivnice poslane su za 271 novih članova od kojih je samo 74 upućeno ženama. Nevjerojatno je za povjerovati da se Akademija brani kako u pitanju nije institucionalni seksizam, a nisu se potrudili pozvati ni stotinjak žena, što bi i dalje bilo manje od pola, ali barem ne bi bilo tako ogromno odstupanje. Kritičari se čude što filmovi poput The Other Woman među publikom slove za ultimate girl power film, a nisu prošli čak ni Bechdelov test. No nije publika kriva što Hollywood kolektivno i sustavno zanemaruje zahtjeve i prohtjeve iste.

Izvor: Facebook.com/DisneyFrozen

Izvor: Facebook.com/DisneyFrozen

Uzmite za primjer apsolutni hit film Frozen iz Disneyjeve radionice. Postao je peti najprofitabilniji film u svijetu (u Japanu je, recimo, drugi najprofitabilniji film ikad) i režirala ga je Jennifer Lee koja je, ako pogledate njezinu biografiju, prva i vodeća u puno kategorija: prva redateljica zaposlena u Walt Disney Animation Studios zadužena za dugometražne filmove, prva scenaristica zaposlena za veliki filmski studio koja se uspjela probiti do pozicije redateljice i prva režiserka čiji je film zaradio više od jedne milijarde dolara na box officeu. Uz sve to, treba napomenuti da je tek s trideset godina upisala uglednu Columbia University School of the Arts i zaradila svog magisterij, a University of New Hampshire joj je nedavno uručio i doktorat. Žena zmaj, rekli bi neki i to sasvim zasluženo i s najboljom namjerom. Međutim, to što je talentirana i obrazovanija od mnogih muških kolega u Akademiji, svoju pozivnicu da im se pridruži dobila je samo u kategoriji animacije. Dapače, u kategoriji redateljice, pozivnica Akademije pronašla je put do samo jedne adrese: Gine Prince-Bythewood. Imam osjećaj da su time htjeli ubiti dvije muhe jednim udarcem: pozvali su barem jednu ženu i još k tome Afroamerikanku. Bum, problem riješen!

Možda je kriv poštar

Ima tu još puno nelogičnosti. Ikona francuske kinematografije, višestruko nagrađivana redateljica Claire Denis koja se najčešće bavi problematikom kolonizirane Afrike i moderne Francuske, pozvana je samo u kategoriji scenaristice, baš kao i Belgijanka Chantal Akerman. U kategoriji glumaca, pozvano je tek šest žena u odnosu na četrnaest muškaraca, među kojima su Julia Louis-Dreyfus, Sally Hawkins i Lupita Nyong’o.

Samo su dvije kategorije u kojima žene čine veći broj pozvanih od muškaraca: odnosi s javnošću i dodjela uloga u filmu. U kategoriji stilistica za kosu i šminku su dominantne žene dok nijednu pozivnicu nisu primile za kinematografiju ili vizualne efekte. Međutim, trenutna predsjednica Akademije Cheryl Boone Isaacs koja je prva Afroamerikanka i tek treća žena na toj poziciji, pokušava potaknuti različitost, vjerojatno uz pomoć izvršne direktorice Dawn Hudson. Imaju izrazito zahtjevan posao budući da članstvo Akademije iznosi oko 6000 ljudi, od kojih dominira muški rod.

Možda jednog lijepog dana, kad muškarci koji sjede u Akademiji shvate da nam PMS ustvari ne smeta u racionalnom donošenju odluka, pošalju razuman broj pozivnica ženama jednako kao i muškarcima. Uostalom, morat će ako im je imalo stalo da nastave dobro zarađivati jer sad i matematika govori u žensku korist, a kapitalističkom Hollywoodu bolje je da što prije prestane ignorirati tu činjenicu.

Komentari