01.12.2016.

Cijela naša povijest satkana je na slučajnosti i poticajima vremena u kojem smo se našli. Bez ikakvog problema mogu zamisliti situaciju u kojem nas je umjesto rock manije prije 40 ili 30 godina pokosila neka druga „zarazna bolest“.

28.11.2016.

Izložba se dokazala kao kompleksan narativ jer je od izrazite kulturne važnosti za povijest kazališta, glazbe, kostimografije i baleta. Otvorenjem ove izložbe MUO se ucrtao na umjetničku kartu svijeta kao prvak u cjelokupnoj prezentaciji Orašara, remek-djela klasičnog baleta.

Recenzija – ‘Sotonski tango’ (Krasznahorkai, L.): Mistični ples s vragom

28.11.2016. Dario DunatovFoto: retentionalfinitude2.tumblr.com

Napokon! – mogli bi uskliknuti domaći ljubitelji književnosti. Trideset i jednu godinu od objavljivanja kultni mađarski književni klasik Sotonski tango dobio je prvo hrvatsko izdanje u nakladi kuće OceanMore. Autora knjige, Lászla Krasznahorkaija, domaća publika imala je prilike upoznati preko ranije prevedenih i objavljenih romana Rat i rat i Melankolija otpora, te niza kratkih priča. Ipak, njegov debitantski roman – Sotonski tango, napisan daleke 1985. godine, donio mu je slavu i prestižnu titulu pisca, identifikaciju od koje je uvijek bježao jer ga je s godinama udaljavala od kreativnog izvora i ljudi koji su ga inspirirali za njegove prepoznatljive književne likove.

S evolucijom autora, kojem se nije ostvarila prvotna želja da mu Sotonski tango bude prva i zadnja knjiga, evoluira i priča koju je pustio u svijet. Nakon što je 1994. godine legendarni mađarski filmaš svjetskog Béla Tarr vjerodostojno pretočio književni predložak u remek djelo od sedam i pol sati, ova apokaliptična priča je izišla iz uskih okvira mađarske nacionalne književnosti i zaživjela kao legendarno odmetnuto dijete na kulturno-umjetničkoj karti Europe.

Apokaliptična scenografija

U prijevodu s mađarskog, prezime Krasznahorkai znači lijepi brežuljak, poput onih na kojima su se podizali dvorci i koji su najčešće pripadali plemstvu. Kao da se htio narugati igri sudbine koja mu je dodijelila ovo prezime, autor je kao scenografiju Sotonskog tanga izabrao apokaliptični kraj prepun blata u kojem kiša ne staje, zidovi trunu, pauci polagano preuzimaju zaboravljene prostorije, a dvorci su tek ruševine koje privlače nesreću. Doima se da Krasznahorkai inspiraciju crpi iz slika Hieronymusa Boscha i najpoznatijeg teksta Dantea Alighierija, samo što u Sotonskom tangu grijesi i poroci žive pomiješani pod istim krovom, nipošto odijeljeni krugovima.

Kronika palih duša

Radnja Sotonskog tanga je fragmentarna, kronološki ispremiješana, a čitatelj je naglo ubačen u priču među mnoštvo likova. Prvu polovicu knjige autor posvećuje opisu likova i njihovog kružnog životnog mehanizma pred dolazak u krčmu i susret s Irimiasom, fantomskom figurom koja se vraća iz mrtvih i koja bi ih trebala odvesti u slobodu.

Likovi izgledaju kao da su skupljeni iz najgore balkanske krčme i postavljeni na postapokaliptičnu blatnu pozornicu izgrađenu na porocima i grijehu. Futaki spava sa ženom gospodina Schmidta, s kojim ima prepirku oko novca, Doktor je depresivni alkoholičar i kroničar zbivanja, curica Estike iživljava se na mački sa željom da je ubije, a Ravnatelj škole nosi tu ispraznu titulu u kraju koji nema škole ni djece kojoj bi ona trebala. Likovi ostavljaju dojam nasukanih duša, živih zakopanih, koji traže nadu i čekaju svog spasitelja. Oni ga, u obličju Irimiasa, dočekaju i to je ključni dio knjige.

Dekonstrukcija Biblije

Sotonski tango vrvi biblijskim motivima. Neimenovano naselje koje je „užasno leglo grijeha“ u sjećanje priziva priču o Sodomi i Gomori, Irimias se vraća iz mrtvih i nastupa kao prorok, pastir beznadnih duša, što je direktna aluzija na Isusa, a putovanje i bijeg nose simboliku Mojsijevog izbavljenja i Noine arke, spašavanja u zadnji trenutak pred totalni (moralni) potop i fizički raspad.

Krasznahorkai vješto manipulira ovim motivima, izvlači iz njih arhetipsku snagu i koristi ih da navuče čitatelja na tanak led kako bi se onda s tim motivima poigrao, oljuštio standardna značenja s njih i lišio ih religijskog i bilo kakvog drugog smisla. Nije to napravio samo s likovima i radnjom, već i s književnom formom. Autor nagovještava, ali ne priča do kraja, igra se kronologijom, postavlja pitanja, ali ne daje odgovore, daje nacrt sudbine likova, ali odbija se igrati Boga i dati konačno rješenje, pa tako ostavlja likove i čitatelje u limbu.

Fragmentirana priča u ritmu tanga

Krasznahorkai je koncipirao roman kroz dvanaest poglavlja i dva dijela; šest tango koraka naprijed i šest nazad. Radnju razvija sporo, dugim rečenicama punim digresija u kojima se miješa izgovoreno i neizgovoreno. Njegov jezik je snažan, tekst slabo prohodan, a opisi dojmljivi. Inspiraciju pronalazi u apokaliptičnoj atmosferi, ali je pritom bliži Dostojevskom nego primjerice Cormacu McCarthyju. Krasznahorkaijeva apokalipsa je primarno psihološka. Raspad vanjskog svijeta reakcija je na gubitak ljudskosti, ali bez suvišne patetike i moraliziranja. Također je moguća usporedba s Beckettom, pogotovo u  strukturalnom smislu. U Sotonskom tangu, Godot se zove Irimias i ipak se pojavi, na sreću ili štetu likova.

U mraku ljudskog pada, Krasznahorkai vidi nijanse. Spretno i detaljno, sa zrnom humora, iscrtava mračne karaktere, što kulminira pojavom Irimiasa i njegovim govorom koji je centralni dio romana. Autorski dar tu je zasjao svom snagom: Irimias plovi kao morski pas unutar pomaknute stvarnosti koju je pisac kreirao. Zato je svijet Sotonskog tanga autentičan, jeziv i zavodljiv.

Filmska adaptacija Bele Tarra

Nakon što se Sotonski tango ustoličio kao klasik u književnim vodama, Bela Tarr je dao obol da se to dogodi i u onim filmskim. Njegova vjerna adaptacija u kojoj ništa nije izbačeno, u trajanju od sedam i pol sati, vjerojatno je jedan od rijetkih primjera u kojem gledanje filma traje duže od čitanja predloška po kojem je nastao. Ipak, suradnja nije bila slučajna, već logična, jer Tarr i Krasznahorkai dijele istu apokaliptičnu viziju, sklonost ka likovima s društvenog dna i filozofskim temama. Duge autorove rečenice u suzvučju su s prepoznatljivim Tarrovim filmskim rukopisom – dugim kadrovima. Koristeći karakterističnu crno-bijelu fotografiju, Tarr je predočio svoje čitanje priče, našavši perfektne lokacije i glumce, te uključivši vjetar gotovo kao novi lik. Sotonski tango je možda najsjajniji biser plodne karijere ovog mađarskog redatelja i njegovo kapitalno, životno djelo.

Proslavljeni mađarski redatelj svojom vizijom nadogradio je književni predložak i stvorio još intenzivnije umjetničko djelo. Iskustveno utvrđena činjenica kako filmska adaptacija rijetko kada dosegne umjetnički nivo književnog predloška ovdje se s pravom može dovesti u pitanje. Uspješna suradnja na ovom filmu između ova dva autora nastavila se i kasnije, te je rezultirala još jednim filmskim klasikom, filmom Torinski konj, na kojem je Krasznahorkai radio kao scenarist.

Opravdani klasik

Gledajući ples, u nekoj krčmi ili na svečanom balu, uživamo u ritmu, pokretima i pogledima plesača, ali ne znamo ništa o njima. Tko su, odakle dolaze i gdje idu za nas je nepoznanica. Isto je i sa Sotonskim tangom. Čitatelj je ubačen u kovitlac (niskih) strasti da svjedoči jednoj epizodi koja se nastavlja sa zatvaranjem korica knjige, koju on sam može i mora nadograditi, jer Krasznahorkai pitanja koristi kao stupice čitateljima u koja oni rado upadaju i na koja rijetko dobiju odgovor.

Napisana davne 1985. godine ova knjiga zbog društvenog konteksta može biti analizirana kao kritika komunističkog uređenja s kojim je Mađarska raskrstila nekoliko godina kasnije, no to bi bilo potpuno pogrešno jer se radi o mnogo univerzalnijem djelu koje „ratuje“ na psihološkom terenu. Sotonski tango je čitalački užitak, prozor u tamnu stranu ljudske duše i strastvena anatomija psihološkog pada. Univerzalnost teme, originalnost pristupa, vještina autorovog stila te nezaboravne slike, garantiraju Sotonskom tangu vječni sjaj.

0%
1
2