Istaknuto
08.08.2017.

Pozadina mog romana, nazovimo ga tako, ili bolje – motiv zašto sam ga krenuo pisati jest hommage mojoj babi i dedi, zakletim antifašistima, ljudima koji su bili u logorima, austrijskim, mađarskim i ustaškim, ljudima koji su cijeli život krvavo radili za male nadnice, ljudima koji su odbili penziju jer su vidjeli da i komunisti kradu.

03.08.2017.

Nedavno je završeno drugo izdanje festivala Re:Think Sisak. Zidove grada oslikalo je nekoliko stranih street art umjetnika, a veličanstvene murale Sisku je ostavilo i nekoliko hrvatskih umjetnika. Cilj je festivala probuditi grad i promijeniti lošu sliku Siska koja je stvorena u medijima.

Film

Stari žanr u novom dobu (“Western”, V. Grisebach)

02.08.2017. Marta BanFoto: Youtube screenshot

Da vestern ne evocira samo neka prošla vremena ili nedostatak inovativnosti suvremenih holivudskih produkcija u nastojanju da ih oživi, pokazala je njemačka redateljica Valeska Grisebach sa svojim novim filmskim uratkom jednostavnog naziva – Western. Krenimo od očiglednog: ovim vrlo maskulinim žanrom bavi se žena koja, koristeći njegove idejne premise, uspijeva vješto i inovativno rekonstruirati ugođaj vesterna, bez vraćanja u prošlost ili na teritorij Divljeg zapada (barem ne u doslovnom smislu).

Bijeli osvajači i Indijanci novog doba

U ruralni i nerazvijeni bugarski predio na granici s Grčkom dolazi skupina njemačkih građevinara zaposlena da unaprijedi infrastrukturu kraja koji je ostao u nekim prošlim vremenima. Premda su došli s namjerom da odrade posao i zarade novac, Nijemci, što silom prilika što vlastitom željom, dolaze u kontakt s lokalnim bugarskim stanovništvom, a njihov novonastali odnos dovodi u pitanje status ravnopravnosti europskih kultura.

Naime, dolaskom na nepoznat teritorij građevinari se ne trude upoznati područje niti se pokušavaju prilagoditi okolini ili joj makar pristupiti s poštovanjem, već u svoje vrijednosne okvire ukalupljuju ostale, ocjenjujući ih u startu manje vrijednima, drugima. Dakle, gdje postoji jezična barijera, gdje postoji razlika među kulturama, uvijek netko preuzme ulogu zapadnog i naprednog bijelca, a nekome se dodijeli ona divljeg i nazadnog Indijanca. Dvadeset i prvo stoljeće nije donijelo ništa novog.

Foto: Youtube screenshot

Meinhard Neumann

No svakom vesternu treba glavni junak, po definiciji posrednik među kulturama, odnosno onaj koji ne pripada nikome – drugačiji od onih s kojima je porijeklom združen, a nikad u mogućnosti da pripadne onima koji su mu istinski bliski, ali rodom različiti. Taj se vlastitim principima vodi ovim svijetom, usamljen u svojoj pravednosti i želji da pronađe osobni put. U Westernu njegovo je ime Meinhard Neumann.

Meinhard je jedan od njemačkih građevinara – vrijedan i sposoban, no vrlo samozatajan (za razliku od ostalih, društvenih i vrlo glasnih Nijemaca). Nakon što obavi svoj posao na gradilištu, drži se po strani događaja pa sve do njegova ulaska u obližnji grad, na konju kojeg je putem pronašao, ne shvaćamo da je riječ o glavnom junaku. Naravno, u potrazi je za cigaretama koje inače neprestano puši ispod svojih gustih brkova. Taj je trenutak presudan za njegovo odvajanje i usamljeno djelovanje, nasuprot superiorno i zajednički nastrojene grupe sunarodnjaka.

I dok ostatak suradnika neznanje i jezična barijera udaljavaju od lokalaca, čineći ih nesigurnima, a povremeno i napetima, Meinharda privlači njihova sirova jednostavnost, kao i njihovo obraćanje njemu – lišeno nepotrebnih detalja kako bi se mimikom, gestom i najjednostavnijim riječima objasnila suština koja je za sve univerzalna. Upoznavajući lokalno stanovništvo, Meinhard postepeno ulazi u sve veći sukob s ostalim radnicima koji nisu spremni popustiti pred nepoznatim, već čuvaju svoje ksenofobne osjećaje kao znak zaštite vlastitog identiteta. Kao što smo već ranije naveli, u polarizaciji stajališta i neprihvaćanju drugog, vestern kao žanr funkcionira neobično aktualno i prirodno.

Foto: Youtube screenshot

Žene u središtu osi i filmski naturalizam

U filmu je zanimljiva ženska figura čija je uloga, sukladno žanru, više u funkciji objekta radnje. U odnosu na nju, tj. iz odnosa prema njoj upotpunjujemo i potvrđujemo naše pretpostavke o karakterima muških protagonista. Oko lika žene intenzivnije se zbivaju one promjene koje uočavamo aspektima njihova djelovanja, kao jedinstvene prilike da iskažu svoju muškost.

Ono što u filmu dodatno osuvremenjuje vestern kao funkcionalan žanr gotovo je dokumentaristički stil snimanja; često statičan i fokusiran na likove poput svojevrsne promatračnice razvoja njihovih karaktera. Prirodnost se postiže i izvrsno odabranom glumačkom postavom, redom amatera koje je redateljica godinama tražila, kako u njemačkim gradovima tako u bugarskim selima. Zanimljivosti radi, na filmskom je festivalu u Motovunu ove godine izjavila kako je Meinharda prije više godina slučajno ugledala na ulici te je istog časa znala da je riječ o čovjeku koji treba biti glavni junak njenog vesterna.

Na koncu, mladenačka ljubav jedne žene prema vesternu uspjela je iznjedriti inteligentan omaž žanru koji je ujedno i uspjela studija europske ksenofobije, nacionalizama i usamljenika koji svoj identitet unutar njih ne nalaze. Ne čudi stoga činjenica da je Western osvojio glavnu nagradu ovogodišnjeg Motovun Film Festivala.

Što misliš o ovom filmu?

Podijeli svoje mišljenje putem ZiherMetra!

0%
1
2
3
4
5

(2 votes, average: 5.000 out of 5)

Komentari