novo u kinu
29. veljače 2024.

Vrijeme čitanja: 2 minute Povratak Poa, pande koja ne oprašta kung-fu te nova suradnja Godzille i Konga, vječitih rivala koji su u stvarnom životu dobri kolege, obilježit će ovaj filmski mjesec.

22. veljače 2024.

Vrijeme čitanja: 14 minute Stiže nam Dora, a naši Eva Juraški, Helena Kezerić i Patrik Horvat raspisali su dojmove oko natjecateljskih pjesama uoči prvog polufinala.

Film

MURINA: Mala sirena se želi vratiti u duboko, plavo more

murina
Vrijeme čitanja: 4 minute

Ljeto je, na neimenovanom smo hrvatskom otoku, namrgođena junakinja filma izlazi iz mora u vruć ljetni dan, tenzije su u zraku. Već smo nebrojeno puta pogledali taj film, pomislila sam, čemu hrpi dodati još jedan. No, ipak sam za svoj prvi izlet u kino od početka pandemije odabrala film „Murina“.

Već je nekoliko godina trend gotovo svako ljeto izbaciti jedan film s radnjom na nekom hrvatskom otoku koji pršti lokalnom energijom, ali s dovoljno turista i lošeg engleskog da se i mi furešti možemo poistovjetiti. Usporeno ljetno vrijeme, omamljujuće sunce i kupaći kostimi u pozadini priče o disfunkcionalnoj obitelji privlače autore i gledatelje kao med pčele. Ipak, iako prema premisi „Murina“ djeluje kao nešto već viđeno, ovaj će film još dugo ostati sa mnom.

Tihi revolt pod vodom

„Murina“ je iznimno atmosferičan film. Započinje ispod površine mora, pogledom prema nebu i gledatelja uvlači u sebe poput vrtloga. Taman kada se gledatelj prepusti prigušenoj realnosti podvodnog bivanja i laganom ljeskanju sunčeva svjetla pod vodom, dvoje likova proparaju površinu mora i najednom se nalazimo usred podvodnog ribolova. Likovi, otac i kći, podvodnim puškama vrebaju na murinu koja se skriva među stijenjem morskog dna i najednom nastaje komešanje u kojem riba nekog ugrize.

Jednom kada su likovi van vode, saznajemo da je Julija (Gracija Filipović) ta koja je ugrizena. Ona je 16-godišnjakinja koja živi s autoritarnim ocem (Leon Lučev) i prekrasnom, ali pokornom majkom Nelom (Danica Ćurčić). I kod kuće je pomutnja jer otac Ante priprema doček starog prijatelja Javiera (Cliff Curtis) s kojim želi sklopiti unosan posao. Sve je podređeno toj činjenici, Ante samo izvikuje naredbe, dok Julija i njena majka jurcaju po dvorištu izvršavajući ih. Julija s vremena na vrijeme uspijeva pobjeći u zaklon zarona pod vodu, pronalazeći tamo prijekopotrebne mir i tišinu. Javijev dolazak Juliji daje dozu samopouzdanja i podrške kakvu od oca ne dobiva te ona ohrabrena vanjskom pažnjom i odobravanjem sve očiglednije nastoji odbaciti okove svoje obitelji. Ugriz murine sa samog početka filma započeo je Julijinu transformaciju u žilavu i obrambenu jedinku.

murina
Foto: havc.hr

Vrhunski primjer (vizualnog) pripovijedanja

Nevjerojatan je užitak gledati film u kojem kamera nenapadno, ali očigledno vodi priču. Redateljica Antoneta Alamat Kusijanović sve donošenje zaključaka prepušta gledatelju, pružajući mu sve potrebne elemente bez da prstom upire u njih. U samo nekoliko replika i pogleda unutar prvih 5 minuta filma potpuno je jasno kakav je odnos među likovima i oni su čvrsto postavljeni na zemlju.

Način na koji je kamera postavljena (primjerice, tijekom Julijinih ronilačkih avantura ili za vrijeme različitih večera u dvorištu i na brodu) i na koga je fokusirana sugerira se što gledatelj može iščitati iz pojedine scene. Jasno je da likovi unaprijed znaju kako do određenih situacija dolazi i zašto, tko je kome podređen, što se od koga očekuje i gledateljev je posao iz njihovih replika, govora tijela i ponašanja odgonetnuti sve te zagonetke uzrokovane gledateljevim upadanjem usred priče.

Scenarij Antonete Alamat Kusijanović i Franka Graziana te kamera Hélène Louvart upotpunjuju glumački doprinos i dosta suptilno, a učinkovito prenose napetost i vrelu krv koje prevladavaju između četvero spomenutih likova.

Oslobađajuća snaga mora

Kao adolescentica Julija je u svakom pogledu neprilagođena svojoj okolini. Njene su želje veće od kuće i otoka na kojima obitava, što se u filmu najprije manifestira njenim špijuniranjem na grupu mladih turista koji se zabavljaju na brodu u uvali ispred njene kuće, a kasnije i njenim eksplicitnim pokazivanjem želje za bijegom.

Mlada glumica Gracija Filipović odmjereno manevrira Julijinim unutarnjim svijetom. U savršenoj je oprečnosti s ocem, kojeg Leon Lučev glumi eksplozivno i neurotično. Danica Ćurčić kao Nela tiha je vatra između njih dvoje, s naznakama Julijinog revolta, ali i puna vjernosti mužu. Šarmantnost i određena egzotičnost Cliffa Curtisa očaravaju gledatelja gotovo jednako kao i Juliju, dalje je povlačeći od očeva utjecaja.

Ante čvrsto vlada kopnom, držeći Juliju gotovo zatočenom na površini, a jedini pravi dom ona pronalazi u morskim dubinama. Iz njenih izjava o tome na što je posebno ponosna i kako se osjeća kada roni, jasno je da je Julija zapravo morsko biće, a kamera to potvrđuje i praćenjem njenog kretanja u vodi. Julija je odlična u ronjenju, zbog čega nemalu količinu vremena provodi u vodi te u njoj nalazi svoj spas, figurativno i doslovno.

Jedini spas na kopnu Julija vidi u dolasku vanjskog čovjeka u njihovu obitelj i pod njegovom zaštitom hrabrije se (u grupnom razgovoru, kako to obično biva) suprotstavlja svom ocu. Batrga se iz njegovog stiska i grize ga kao murina koja se skriva među stijenama morskog dna. Pitanje je hoće li mu uspjeti pobjeći ili će je njegov stisak izvući na površinu.

Čvrsta redateljska ruka

„Murina“ ostavlja dojam vrlo samouvjerenog filma, odnosno kao rezultat odlične suradnje svih na setu. Antoneta Alamat Kusijanović proračunato prenosi svoju priču gledateljima i s dovoljno povjerenja u njih da će priču preuzeti i dopustiti joj da živi u njima. Zapravo jednostavnu premisu pretvara u uvjerljivu i napetu radnju punu nijansi, a ne ostavlja ni dojam već prožvakanog.

murina
Foto: havc.hr

Film obiluje efektivnim slikama, naročito zahvaljujući svojim podvodnim scenama i vještim postavljanjem likova u njihovu mediteransku okolinu. No, slika koja je najduže ostala u mom sjećanju jest trenutak (odnosno više njih) u kojem Julija, u kojoj ključaju emocije te se sazrijevanje miješa s i dalje prisutnom nezrelošću, s ozbiljnim izrazom lica obalom hoda s podvodnom puškom u ruci. Gledatelj zna da je potrebno samo malo da Juliju navede da svoj harpun usmjeri u nekog drugog osim murine. Čak i nakon što je očito da Julija želi pobjeći van stiska svog oca, on joj daje podvodnu pušku i ispred nje. Hoće li i može li Julija pucati pitanje je koje vodi film i čini ga napetim.


Ovaj je sadržaj sufinanciran sredstvima Fonda za pluralizam medija Agencije za elektroničke medije.

Be social
Vaš glas je zabilježen. Hvala vam na glasanju!

Komentari