Istaknuto
22.04.2018.

Iza imena Tyger Lamb stoji zagrebačka četvorka čiji je prvijenac "Born Into This" na putu. Album još nije vani, no mnoga vrata već su im otvorena. Upoznajte se s njima dok su još polu-anonimni i nepoznati, prije koncerta 3. svibnja u Vintage Industrial Baru.

13.04.2018.

The Gentleman novo je ime na našoj glazbenoj sceni, no osoba koja se skriva iza tog imena već je duže vrijeme poznata publici. Iza pseudonima krije se Marko Lucijan Hraščanec, školovani i talentirani glazbenik koji svoj istoimeni album prvijenac promovira 13. travnja u kazalištu Mala scena. Povodom toga saznali smo koliko je dugo radio na projektu The Gentleman, zašto album promovira u kazalištu i još mnogo toga.

Vizart

Jesmo li bili vidljivi na svjetskoj likovnoj sceni u 2015.?

31.12.2015. Anja Tomljenović

Ovi dani nam uglavnom protiču u prisjećanju na različite (ne)uspjehe tijekom godine koja na izmaku. Odlučili smo istražiti kakva je bila 2015. godina za naše likovne umjetnike što se tiče izlaganja u inozemstvu, a nakon jedinstvenog pregleda 10 najzanimljivijih i najznačajnijih izložbi i radova donosimo sveukupni dojam o vidljivosti Hrvatske na umjetničkoj karti svijeta.

1. David Maljković predvidio je alternativnu spomeničku budućnost u njujorškom muzeju MOMA
Foto: moma.org [David Maljković, Scene for new heritage 3. Video rad]

Foto: moma.org [David Maljković, Scene for new heritage 3. Video rad]

Jedan je od najistaknutijih hrvatskih medijskih umjetnika na međunarodnoj sceni, Riječanin David Maljković, izlagao je početkom godine s četrdesetak autora iz cijelog svijeta na izložbi „Scenes for a New Heritage: Contemporary Art from the Collection“ u njujorškoj MOMA-i. Maljković je problematiku odnosa prošlost-sadašnjost obradio u video trilogiji „Scenes for a New Heritage“/„Scena za novo naslijeđe“, a prema njegovu radu preuzet je i naslov izložbe. Istražuje mijenjanje značenja i funkcija arhitekture u vremenu na primjeru spomenika Vojina Bakića na Petrovoj gori, govori o osobnoj i kolektivnoj memoriji te upozorava na stanje spomeničke baštine iz komunističkog doba. Radnja videa smještena je između 2045. i 2060. godine, a Maljković predviđa alternativnu budućnost uz pomoć napuštenih socijalističkih spomenika, stoji u najavi izložbe.

2. Igor Eškinja, majstor iluzije, poigrao se percepcijom u njujorškoj galeriji Scaramouche
Foto: ikonartsfoundation.org [Igor Eškinja, rad iz serije Made:Inside. Fotografija apstraktne kompozicije]

Foto: ikonartsfoundation.org [Igor Eškinja, rad iz serije Made:Inside. Fotografija apstraktne kompozicije]

Očito je neka tajna veza između Rijeke i New Yorka. U ožujku je otvorena prva samostalna izložba u SAD-u još jednog Riječanina, Igora Eškinje, u galeriji Scaramouche, u srcu Velike jabuke na Manhattanu. Izložba „Poems of Accumulation and Growth“ predstavila je site specific instalacije, fotografije apstraktnih kompozicija i radove od krhkih i nestabilnih materijala poput prašine, pijeska ili pepela ovog umjetnika, prozvanog majstorom iluzije na Manifesti 7, prestižnom europskom bijenalu. U priopćenju za medije stoji kako Eškinja istražuje iluziju trodimenzionalnosti u prostoru koristeći se ljepljivom trakom koju nanosi s velikom preciznošću u određenim prostornim parametrima. Ako im se pristupi iz pogrešno odabranog kuta, linije „nacrtane“ trakom izgledat će razdvojeno i besmisleno. Kameru je potrebno postaviti točno na određeno mjesto kako bi se pojavila iluzija i zatim se sačuvala u obliku dvodimenzionalne fotografije.

3. Sanja Iveković i OKO u njujorškoj galeriji e-flux zapitale su se: što je to što vidimo?
Foto: e-flux.com [So You Want To See. Pogled na postav i rad umjetnice OKO, Are You Called to Be a Prophet]

Foto: e-flux.com [So You Want To See. Pogled na postav i rad umjetnice OKO, Are You Called to Be a Prophet]

U travnju je otvorena izložba „So You Want To See“ zagrebačkog kustoskog kolektiva whw (what, how and for whom/što kako i za koga) koji su odabrali šest umjetnica, među kojima su i dva domaća aduta: afirmirana predstavnica nove umjetničke prakse Sanja Iveković i mlada urbana umjetnica OKO. Radovi šest umjetnica iz različitih mjesta i različitih generacija (uz Iveković i OKO, to su Rajkamal Kahlon, Victoria Lomasko, Cecilia Vicuña i Carla Zaccagnini) problematizirali su različite pristupe promatranju pitanja ženske borbe za emancipaciju i ravnopravnost u suvremenim društvu. Likovne strategije poput rasporeda i suprotstavljanja elemenata, kolažiranja i kombiniranja različitih kulturnih referenci poslužile su skiciranju odnosa između onoga što vidimo i onoga što želimo vidjeti. Izložba je, u svojoj srži, tematizirala nastajanje značenja koji su u okviru vizualnosti danas univerzalno prihvaćeni i onoga što se smatra uobičajenim i normalnim.

4. Hrvatski dizajn je premijerno otputovao u Ameriku
Foto: vizkultura.hr

Foto: vizkultura.hr

U svibnju je, u sklopu manifestacije Wanted Design na New York Design Weeku, po prvi puta predstavljen hrvatski produkt dizajn u Americi! Taj uspjeh potpomogao je rad zaklade Ikon Arts Foundation, odnosno neprofitne kulturne organizacije koja promiče rad hrvatskih umjetnika, dizajnera i filmaša u SAD-u. Osnovale su je dvije poduzetnice, podrijetlom Hrvatice, Linda Mateljan i Katarina Miličević, upravo kako bi pomogle predstavljanju domaćih umjetnika na međunarodnoj sceni. Izložba je pokazala svu raskoš i raznolikost suvremenog dizajna u Hrvatskoj, od proizvoda za svakodnevnu upotrebu, kućanskih potrepština do namještaja. Posjetitelji je tako mogli uživati u radovima hrvatskih dizajnera interijera Grupe, Numen/For Use, Novak – Mikulić & Ružić, Romana Vlahovića, Svjetlane Despot, Sanje Rotter i Ljiljane Kolundžić. Kustosica izložbe, Mirna Morphis, izjavila je kako „odabrani predmeti odražavaju poštivanje lokalnih materijala, tradicionalnih proizvodnih tehnika i klasičnog folklora, zadržavajući pritom jednostavnost forme, jasnoću namjere i kvalitetu funkcije.“

5. Damir Očko uspješno je predstavio Hrvatsku na 56. venecijanskom bijenalu
Foto: croatianpavilion.damirocko.com [Damir Očko, Studije drhtanja: Treći stupanj. Video rad]

Foto: croatianpavilion.damirocko.com [Damir Očko, Studije drhtanja: Treći stupanj. Video rad]

Iako još uvijek nedovoljno zastupljen u hrvatskom medijskom prostoru, Damir Očko je umjetnik koji nas već neko vrijeme uspješno predstavlja u Europi i svijetu. Sudjelovao je na 56. venecijanskom bijenalu, pod kustoskom palicom Marca Bembekoffa, s projektom „Studije drhtanja: Treći stupanj“. Suradnja Očko-Bembekoff je već bila provjereno uspješna, s obzirom na to da umjetnik i kustos surađuju još od 2012. godine i  Festivala hrvatske kulture u Francuskoj te samostalne izložbe u Palais de Tokyo. Filmovi TK (2014.) i Treći stupanj (2015.) propituju društvena ograničenja koja se nameću tijelu kao fizičkom i društvenom biću. Priopćenje za medije donosi detaljnije informacije o autorovu radu koji je pokušao kroz motiv drhtanja starčeva tijela od bolesti i krupnim planovima opečene kože subjekta u instalaciji od razbijenih ogledala uključiti publiku u preispitivanje vlastita položaja u suvremenom društvu.

6. Tanja Deman transformirala je poslovni neboder Ringturm u Beču
Foto: journal.hr

Foto: journal.hr

Tanju Deman, višestruko nagrađivanu umjetnicu koja stvara u mediju fotografije i filma, pozvao je Wiener Städtische Versicherungsverein za projekt „omatanja“ Ringturma, prvog poslovnog nebodera u Beču. Oslikavanje Ringturma već je postala tradicija i ove je godine održana po osmi put, na njegovu 60. obljetnicu, a Deman je na bečki poziv odgovorila fotokolažem „Sommerfreuden“. Radi se o monumentalnom prikazu koji kroz vizualnu igru predočuje dva glavna prirodna elementa koja su neprocjenjiva, ne samo za čovjeka kao jedinku, nego i za funkcioniranje velikog sustava kao što je grad – vodu i zrak. Čista voda i zrak, nažalost, sve većom urbanizacijom i zagađenjima postaju rijetkost. Deman je na taj način željela osvijestiti Bečane kako njihov grad još uvijek ima dovoljno kvaliteta, a više o samom radu možete pročitati na njenoj službenoj stranici.

7. Umjetnički kolektiv TARWUK obilježio je rođendan izložbom u Beču
Foto: pony-project.com

Foto: pony-project.com

Početkom rujna jednom izložbom obilježena su čak dva prva rođendana: jedan umjetničkog dvojca TARWUK, a drugi je proslavila galerija u kojoj su imali samostalnu izložbu, Pony Project Gallery u Beču. Umjetnički tandem TARWUK čine Bruno Pogačnik Wukodrakula i Ivana Vukšić koji je baziran u New Yorku. Kako stoji u opisu izložbe, njihov rad nastoji izbrisati granicu između života i umjetnosti, istražiti granice privatnosti i komunikacije te proučiti visoko individualizirano iskustvo gledanja umjetničkog djela. Koristeći tradicionalne kiparske tehnike i suvremene računalne programe stvaraju multimedijalne instalacije koje propituju granicu između digitalne i fizičke stvarnosti.

8. Tomislav Gotovac, Sanja Iveković i grupa Gorgona su u odabranom društvu MOMA-e
Foto: post.at.moma.org [Julije Knifer, Gorgona no. 2]

Foto: post.at.moma.org [Julije Knifer, Gorgona no. 2]

Ponovno se vraćamo u njujoršku MOMA-u koja nam je preko Atlantika u rujnu poslala još vrlo dobrih vijesti za hrvatsku umjetnost. Izložba „Transmissions: Art in Eastern Europe and Latin America, 1960-1980“ najavljena je kao jedan od šest kulturnih događaja koji se nisu smjeli popustiti u New Yorku. U djelima najistaknutijih umjetnika zemalja Istočne Europe i Latinske Amerike uspoređuje se nestabilna društveno-politička klima koja je neminovno utjecala na umjetničku scenu tih zemalja od 1960. do 1980. godine. Kustoski tim MOMA-e zanimali su upravo različiti načini na koje su umjetnici tog vremena odgovorili na estetske i društvene implikacije masovnih medija, tehnoloških inovacija i političkih napetosti. Okupljeni su radovi istočnoeuropskih umjetnika koji uključuju Getu Brặtescu, našeg Tomislava Gotovca i Sanju Iveković, Iona Grigorescu, zatim anti-umjetničke kolektive poput naše iznimno važne grupe Gorgona, OHO, Aktual i Fluxus East, kao i latinoameričke umjetnike Beatriz  González, Antonija Diasa, Leu Lublin, Anu Mendietu itd.

9. Hrvatski umjetnici na izložbi u Budimpešti pored Johnsa, Lichtensteina i Warhola
Foto: facebook.com/ludwigmuseum

Foto: facebook.com/ludwigmuseum

Vrlo zanimljiva izložba u listopadu otvorena je u Ludwig Múseumu u Budimpešti. Radi se o izložbi „Ludwig goes Pop + The East Side Story“ koja u društvu svjetskih velikana američkog pop arta poput Jaspera Johnsa, Roya Lichtensteina i Andyja Warhola, predstavnika europskog pop arta u djelima Petera Blakea, Richarda Hamiltona i Davida Hockneyja, predstavlja djela hrvatskih umjetnika Borisa Bućana, Vere Fischer, Tomislava Gotovca i Sanje Iveković. Pop art je vratio figuraciju u suvremenu umjetnost šezdesetih i sedamdesetih, koji je, nakon naizgled neshvatljivog apstraktnog ekspresionizma, postao bliži i „razumljiviji“ publici. Vrlo je zanimljivo reinterpretirati kritiku mehanizma potrošačkog društva tog vremena u današnjem, suvremenom ključu: što se točno promijenilo? Na službenim stranicama muzeja izložba je najavljena kao izložba godine koja se nije smjela propustiti, s ukupno 60 radova čija je kombinirana vrijednost viša od 180 milijuna američkih dolara.

10. Pozivnice za izložbe Mladena Stilinovića, Maje Čule i Stipana Tadića uključene u izložbu u Zürichu
Foto: kunsthallezurich.ch

Foto: kunsthallezurich.ch

Pregled završavamo s neobičnom izložbom hrvatskih umjetnika „They Printed It!“ u Zürichu koja u prvi plan stavlja pozivnice, letke, objave za medije i sl. kao izložbeni materijal. Prilično svjež i inovativan pristup materijalu koji se sastoji od naizgled usputnih i nebitnih stvari koje se percipiraju kao potrošni materijal koji obično prati izložbeni postav. Izložba „They Printed It!“ velik je projekt koji okuplja nekoliko tisuća primjeraka različitih radova, a u njega su uključene i pozivnice Mladena Stilinovića, Maje Čule i Stipana Tadića, i to u društvu svjetskih imena kao što su Jean Tinguely, Jean Dubuffet, Sol LeWitt i John Baldessari. Ova izložba dio je trodijelne serije izložbi kojima Kunsthalle Zürich želi proširiti granice shvaćanja umjetnosti i možete ju pogledati sve do 7. veljače 2016. godine.

Summa summarum, vidljivost hrvatskih likovnih umjetnika na svjetskoj umjetničkoj karti je relativno mala. Nekoliko je imena koja se ponavljaju u ovome pregledu, a to su Sanja Iveković, Mladen Stilinović i David Maljković koji zapravo predstavljaju tu malu skupinu naših umjetnika koja se uspjela probiti na svjetsku scenu. Detaljnije informacije donosi povjesničarka umjetnosti u svom istraživanju, istaknuvši kako bi trebalo posebno potaknuti mlade umjetnike na izlaganje u inozemstvu. Mora se spomenuti i izostanak Hrvatskog paviljona na EXPO-u, kultnoj svjetskoj izložbi u kojoj zemlje sudionice imaju priliku predstaviti svoju zemlju s obzirom na zadanu temu. Nadajmo se da će iduća godina biti još plodnija i uspješnija i želimo svim hrvatskim umjetnicima još više izložbi, a pogotovo nagrada i priznanja u 2016. godini te da se za njih nađe još više mjesta u hrvatskom medijskom prostoru za promociju i podršku.

(Visited 957 times, 1 visits today)

Komentari