“Van kontrole” (Gatuzo): Mogli su, ali nisu

"Van kontrole" [album cover]

Gotovo svaki kutak Balkana ima svoju vlastitu verziju mita ili legende o novom Maradoni koji je stasao baš tu na livadi između stogova sijena ili na kvartovskom betonskom igralištu među stativama s kojih je boja davno otpala. Spletom okolnosti, ozljedama, porocima, lošim menadžerima. Naš Maradona nikada nije uspio inkasirati sve ono što mu je nevidljiva sila talenta dala na dar.

Sve što je ostalo su priče koje počinju sa ‘mogao je’ i ‘trebao je’. Priča o zagrebačkom bendu Gatuzo (koji je tijekom godina igrao razne formacije 2-4-3) ima sličan prizvuk, bili su novi Maradona, ali što spletom okolnosti, što krivim odlukama, što lošim menadžerstvom nisu nikada inkasirali nevidljivu silu koju su dobili na dar.

Ambiciozan početak

Zajahali su zmaja početkom i sredinom dvijetisućitih na valu velikog povratka garaže i bluesa i dvojaca poput The White Stripes i The Black Keys te osvojili famozni Porin za najbolji alternativni rock album 2007. godine (“Noge/ruke/glava”) i činilo se kako im gotovo ništa ne može stati na put. Ipak, kako su to bili zadnji vagoni i vrijeme početka silazne putanje navedenog zvuka, bend se morao transformirati i krenuti obogaćivati svoj zvuk jer jednostavno više nije bio dovoljno biti mlad, znojan i nadrkan.

Tu su nastali problemi. Odnosno neprekidni labirint prosjeka i nemoći da se iznađe staza koja vodi na nivo više. Mogli su vokal prepustiti nekome tko bi mogao kanalizirati žestinu na adekvatan način, ali – nisu. Ovako su prepušteni prosječnosti Šiljinog pokušaja da pjeva. Trebali su maksimalno naglasak staviti na Šiljin sirovi neprikosnoveni gitaristički talent i očitu ‘bez gledanja’ povezanost s ritam sekcijom odnosno kolegom mu Goranom Martinjakom, ali – nisu.

Ispod radara

Pokušali su se dodvoriti tzv. Indie rock trendovima i producirati albume kakvi se rade na zapadu. I završili su tu gdje jesu. Daleko ispod radara alternativne scene koja ih je odavno sahranila. Ne lošim kritikama, nego onom najgorom mogućom sahranom – nezainteresiranošću publike. Jer u konačnici, kada sve maknemo sa strane, sva naklapanja i tlapnje, ono što te čini i na čemu gradiš priču jest interes publike. Gatuzo ne zanima gotovo nikoga.

“Van kontrole” je peti dugosvirajući album benda, ironično, naslov albuma teško se može drugačije interpretirati osim kao oksimoron, jer upravo suprotno, na albumu je sve pod kontrolom – neuvjerljivi vokal upakiran u solidnu produkciju ispeglanog indie rocka s lirikom koja nerijetko zaziva poznati facepalm meme Jean Luc Picarda.

Iznenađenja nema

Uglavnom, barem što se Gatuza tiče iznenađenja nema. Siguran kurs prosjeka s tek pokojom naznakom (otvarajuća Ima nešto) života koju već naredna Mogao bih vrati u letargiju i kronično neuspjeli pokušaj da se u slušatelju probudi želja za još. Osim otvarajuće skladbe, sljedeći pozitivan moment dolazi s pjesmom Dug dan koja je eklatantni primjer Šiljinog vokalnog masakra nad inače, više nego solidnim uratkom koji bi u grlu jednog Johna iz M.O.R.T.-a zvučao daleko daleko uvjerljivije i bolje.

Na koncu, vrijedna spomena je završna introspektivna balada s natruhama bluesa Mali mračni svijet, koja unatoč svemu ne uspijeva zasladiti ukupni okus bljutavosti i nedorečenosti, sterilnosti i impotencije koja se uvukla poput vlage u sve pore stvaralaštva ovog benda. Mogu samo zamisliti kako bi ova balada zvučala u rukama jednog Bareta ili Urbana ili Dubravka Ivaniša.

Vrijeme je za rez. Radikalan i odmjeren. Jer ovo ne vodi nikuda. Nažalost.