novo u kinu
29. veljače 2024.

Vrijeme čitanja: 2 minute Povratak Poa, pande koja ne oprašta kung-fu te nova suradnja Godzille i Konga, vječitih rivala koji su u stvarnom životu dobri kolege, obilježit će ovaj filmski mjesec.

22. veljače 2024.

Vrijeme čitanja: 14 minute Stiže nam Dora, a naši Eva Juraški, Helena Kezerić i Patrik Horvat raspisali su dojmove oko natjecateljskih pjesama uoči prvog polufinala.

Film

Kada žene kolo vode (“Harlots”, M. Buffini i A. Newman)

Foto: facebook.com/Harlotsonhulu
Vrijeme čitanja: 5 minute

Tjelesnost i seksualnost nam oduvijek golicaju maštu i privlače pozornost zbog toga što su tabu teme, a u serijama s tom tematikom često se zadire u misticizam, romantiziranje i demoniziranje kako ljudskih tijela, tako i samih osoba. Posebno mjesto dobivaju prostitutke koje postanu ili neka vrsta nedodirljivih božanstava čijih se čari treba nauživati i u konačnici ih spasiti ili ih se (doslovno) ogoljuje na puku tjelesnost pa uokolo hodaju obnažene i cupkaju na krilu protagonista.

Naročito su nam zanimljive prostitutke iz minulih vremena koje u raskošnim i šuštavim haljinama gacaju po blatu europskih prijestolnica i zadižu ih pokazujući nam vitke noge u bijelim čarapama. Harlots, kao što sam naziv govori, priča je upravo o prostitutkama, ali je djelo ženskog kreativnog tima i priča je u potpunosti fokusirana na žene, a nedavno je završila s prvom sezonom. Moira Buffini (Jane Eyre, Byzantium) i Alison Newman kao da nam daju novi okus sladoleda – bazični su nam sastojci već poznati, ali daju nam i nešto novo: u potpunosti žensku perspektivu, bez romantiziranja.

Iako ne toliko popularna i razvikana poput drugog aktualnog Hulu originala The Handmaid’s Tale, Harlots je još jedna poslastica koja nam suptilno daje do znanja da žene uistinu mogu biti i jesu rame uz rame muškarcima.

Foto: calamity-bean.tumblr.com
Šuštave haljine uz pratnju gitara

Kada upalite Harlots, na samom vas početku dočeka nožica u lijepoj cipelici koja odlučno i užurbano gazi po blatu i umrljani se rubovi haljine vijore oko nje (otprije poznati sastojci sladoleda), ali u pozadini se čuju gitara i bubnjevi. Odmah vam je jasno da ovo nije uobičajena kostimirana drama à la Downton Abbey. Najavljuje vam se da se radnja odvija 1763. godine u Londonu i da svaka peta žena radi kao prostitutka.  Sve započinje u bordelu koji drži nemilosrdna Margaret Wells (Samantha Morton) i koja se sprema bogato prodati nevinost svoje mlađe kćeri Lucy (Eloise Smyth). Želja joj je, naime, preseliti se u veću i ugledniju kuću gdje bi usluge svojih djevojaka mogla više naplaćivati, a taj pothvat nije nimalo jednostavan ili jeftin.

Stariju kćer Charlotte (Jessica Brown Findlay), slavnu londonsku kurtizanu, već je zbrinula našavši joj stalnog ljubavnika u bogatom plemiću Sir Georgeu Howardu (Hugh Skinner), ljubomornom skorojeviću koji u seriji ima ulogu svojevrsnog klauna. Da sve ne bi bilo jednostavno, u igru ulazi prepredena Mrs. Quigley (Lesley Manville), vlasnica profinjenije vrste bordela – njene djevojke moraju znati svirati neki instrument i biti izvođačice, jer im klijenti dolaze iz probrane kreme društva, što uključuje odvjetnike,  liječnike i suce, odnosno one koji imaju mogućnost platiti veću cijenu. Mrs. Quigley svim se snagama trudi uništiti Margaret i njen posao, što je djelomično posljedica i njihove povijesti, a Margaret joj nimalo ne ostaje dužna te obje u svoj rat uvlače sve oko sebe.

                       

Uloga žene

Odmah je u seriji jasno da žena u tom dobu ima samo dvije mogućnosti – ili će postati vlasništvo muškarca udajom ili će tjelesno pripadati muškoj populaciji kao prostitutka. To nije nešto što već nismo znali otprije. Međutim, Harlots to uspijeva prikazati na način da je gledatelj cijelo vrijeme svjestan da žene same donose svoj izbor ili bar. Ipak, ni u jednom trenutku te žene nisu snažne, herojske i nesebične na način na koji smo navikli da se u novije vrijeme trendy feminizma pišu emancipirane žene, čime se stvaraju zapravo mitske persone. Ove su bludnice zapravo antijunakinje napravljene od krvi i mesa te pune mana, a opet karizmatične i privlačne.

Iako se čitavo vrijeme nalazimo u srcu industrije seksa, golotinja je zapravo svedena na minimum; tu i tamo se pojavi koja stražnjica i to obavezno muška, na prste jedne ruke mogu se nabrojati kadrovi s obnaženim grudima, ali scena seksa nimalo ne nedostaje. Tragičnost tih žena nimalo nije mistificirana, već je dio svakodnevnog života kao i kod svih drugih likova. Ne gleda ih se sa sažaljenjem, one su snalažljive, vulgarne i halapljive te sasvim sigurno neće doći do samosažaljenja i jaukanja nad vlastitom sudbinom kao što to radi Fantine u Jadnicima.

Također, dvije suparničke vlasnice bordela nemilosrdne su i beskrupulozne te uspješne poduzetnice, spremne na sve da dođu do onoga što žele. Time sa sobom povlače i one za koje tvrde da im je do njih stalo, a iako im njihove „zaposlenice“ to često zamjeraju, svjesne su da su u njihovim bordelima sigurnije i zbrinutije nego što bi bile da su same na ulici.

Foto: calamity-bean.tumblr.com
Mehanički seks i mnoštvo boja

U Harlots nema senzualne glazbe, dugačkih uvoda ispunjenih teškim uzdasima ili prigušenih svjetala. Ove su prostitutke radnice i to je samo njihov posao. Čest je slučaj da ne skinu nijedan komad odjeće, a tijekom samog čina rade nešto potpuno nevezano, poput jedenja. Važno je samo mušteriju uvjeriti da uživaju. Seks je ovdje samo biznis i zapravo se ničime ne razlikuje od poslovanja, primjerice, trgovaca ili biznismena. Sve te žene samo obavljaju svoju dužnost, istovremeno se suočavajući s nedaćama koje njihov posao donosi – racije, izdaje, rivalstvo, ljubomora, neplanirane trudnoće i nezasitnost njihovih gospodarica koje samo traže nov način zarade.

Još jedna posebnost ove kostimirane drame jest ozračje. Inače smo u filmovima i serijama prošla stoljeća navikli gledati kroz neki sepia filter koji nam oslikava bajronovske junake u zemljanim i pastelnim bojama, nudi mračne i romantičarske atmosfere te zrak ispunjen dimom opijuma koji se obraćaju onom iskonskom u nama. Harlots nam nudi pregršt jarkih boja, žene u perikama većim od muškog ega i muškarce sa šminkom na licu jednako teškom kao i u žena.

Britko i bez dlake na jeziku

Međutim, u takvom naoko prpošnom ozračju ne nedostaje mračnih tema: Harlots se u koštac lovi s rasizmom i robovlasništvom, silovanjem i popratnim PTSP-om, ucjenama, otmicom, fetišizmom i nastranostima pripadnika visokog sloja, moralnošću usred nemorala i upravo nevjerojatnom količinom licemjerja. Susrećemo i različit spektar likova koji nam se ne nameće, već se u priču uklapa u potpunosti prirodno: gej likovi od kojih se ne prave žrtve ili primjeri, crnci i kao robovi koji se bore za slobodu i kao rođeni engleski građani, a prostitutke nisu samo vitke i u dronjcima. Usprkos tome što su muški likovi marginalizirani i svedeni na minimum, nisu prikazani crno-bijelo, već se mogu naći favoriti među pravednicima, romantičarima i pustolovima ili budalastim plemićima, a jednako tako ima i onih koji vam lede krv u žilama svojom ljigavošću i hladnokrvnošću.

Iako ima nekoliko klišeja i predvidljivih raspleta, oni ne umanjuju kvalitetu serije. Izvrsni dijalozi puni dosjetljivih i otrovnih jezičnih igrica, iskreno i realno opisivanje stvarnosti, vrhunska produkcija i uvjerljiva gluma gledateljima obećavaju dobru zabavu uz višedimenzionalne likove i mnoštvo zapleta, ali uz jasnu poruku da si svi zapravo sami krojimo život. Iako druga sezona još nije potvrđena, prostora za nju svakako ima i neke su nove teme otvorene za istraživanje.

Be social
Što misliš o ovom filmu?
Podijeli svoje mišljenje putem ZiherMetra!
Vaš glas je zabilježen. Hvala vam na glasanju!

Komentari